Inlägg från: Molnet |Visa alla inlägg
  • Molnet

Löpande katt. Hjälp!

Jo det stämmer det där med 6 månader, jag trodde dock att det bara handlade om hanar. Din vet har nog rätt, men varför kunde ni inte få p-piller tills dess att hon ska kasterars?
    Min lilla kattjej på snart 2 år har fått p-piller i ca 6 månader nu och de är toppen. Hon ska kastreras innan sommaren.
    Min vet tycker inte man ska kastrera för tidigt, utan låta katten växa klart först fram till 1,5 års ålder ungefär och sen kastrera.

Be att få p-piller både för er skull och framförallt för stackars katten!! De lider av att gå runt och skrika och dra i ändan i backen. Det ser så hemskt ut dessutom...

• Molnet

Jag tycker det är hemskt av vissa här att skratta åt att katten kan gott stå ut med lite skrik när den löper. Det är inte alls roligt för katten, den mår dåligt av det och i längden kan den få juvercancer även av att gå okastrerad och löpa i ett.
    Katten far inte illa av att äta p-piller några månader tils den är mogen att kastreras. Det handlar om år av p-piller användande om katten ska hinna utveckla juvercancer.
    Det är enbart för kattens bästa vi ger henne p-piller när vi ser att hon så fruktansvärt lider av att löpa och löpa, hon får knappt i sig mat eller vatten. Är DET att föredra framför några månaders pilleranvändning eller?

• Molnet

Minne

Min vet sa också att man inte ska kastrera för tidigt pga att de inte är färdigväxta när de är 6 mån. Varför vet jag inte, har för mig att det var nåt med musklerna, att de inte hinner växa klart om de kastreras för tidigt så slappar de ju till lite mer

Det verkar gå trender i vad som är "rätt" för katten hos olika veterinärer. Alla har olika erfarenheter av olika metoder.

Trådstartaren, jag tycker du ska göra det som känns rätt för dig och din katt. Känns det ok att låta henne kastreras redan nu - gör det! Annars låt bli, och vänta ett tag, men ge henne piller för guds skull så hon slipper lida!
    Jag tycker du ska lita på din veterinär om du känner förtroende för honom/henne så ska du lyssna på deras råd. Prata med dem så märker du om de är tillmötesgående och hur de verkar.
    Jag har varit hos ett par olika veterinärer och haft blandade upplevelser. Nu ska min katt kastreras hos den som det kändes bäst hos.

Lycka till!

Svar på tråden Löpande katt. Hjälp!