Inlägg från: dutten |Visa alla inlägg
  • dutten

Löpande katt. Hjälp!

Måste ju bara lägga mig i!

6månader????
    Vad i fadderullan?
    På hanar och honor gäller vad jag vet 1 år innan dess har de ju inte växt färdigt ock kastrera man dem tidigare stannar de ju i växten!

Har själv kastrerat alla mina katter en står på tur i maj när han har fyllt ett år...
    Har sett de som är kastrerade innan de är små i växten och annat är inte heller färdigutvecklad de är typ fortfarande ungar i mångt o mycket....

Mina hona fick en kull innan jag kastrerade henne tror att det var bra för henne att få bli mamma typ - men vet inte om det är nödvändigt sas.
    P-piller för ett par månader tycker jag är ok (till hundar oxå) men det är inget de ska ha år ut och år in!

För det framkallar cancer - troligtvis pga att forskningen inte har gjort framsteg på det områden sen 70-talet typ.

En kastrering för hanar kostar runt 4-600 kronor beroende på om de har stenarna i pungen eller i magen.
    För honon kostar det runt 6-800 kronor det är ju en större op på dem.

Min hona har mått bra av det - bara en nackdel har inträffat (hon fyller 6 år) ungefär vart annat år måste hon få lite hormoner för det blir vajsing på hennes - hon får inte äta fisk i större utsträckning då det finns hormoner i den....det som händer är att hon tappar päls först mellan bakbenen på magen sen på tassarna hon gnager/river dän det....men efter en spruta (vissa behöver 2) är hon fit for figth igen om ca 4 veckor!

Detta blev ju lite (o)nödigt långt men bidde lite upprörd över 6 månadersgrejen*sorry*

*kram*
    dutten

• dutten

sisley

Nä gumman jag är inte arg - lovar.
    Är nog en högst fjantig varelse som ser mina djur som mina barn!

Önskar att jag visste vad som är rätt i denna fråga - verkligen!
    Men jag har haft olika vetrinärer och de har sagt 1 år och när man kollar lite bara så där oproffisionellt - så kommer ju de flesta katter i puberten runt 10 månader - runt året, kan skilja mycket på raskatter iofs och då tycker jag att det verka vettigast att vänta till 1 året med kastrering av dem - då har de ju växt färdigt.

Hoppas att du inte är upprörd för det var inte min mening - värnar bara om de små juh*s*

*kramas*
    dutten

Svar på tråden Löpande katt. Hjälp!