• Lia och bäbisen

När ska barn börja dricka mjölk?

Ja, som frågan lyder. Jag vet att mjölk till maten hämmar järnupptaget. Vi har inte gett vår dotter mjölk alls innan, och nu när hon är ett år så sa en kompis att hennes BVC sköterska sagt att de bör dricka mjölk (tex mellan måltiderna) från ca 8 mån ålder.
    Oooops kände jag, jag som brukar ha koll, men detta har jag helt missat, även om jag undrat eftersom de såklart behöver mjölk för skelett o tänder.
    Så nu antar jag att vi borde ge henne mjölk varje dag då?!

Alltså...:
    När har ni hört (av läkare, bvc etc) att barnet ska börja dricka mjölk? Hur mycket ska hon dricka?

OBS! Jag undrar alltså inte när ni började ge och kommentarer som "jag gav vid X månader och det är minsann inget fel på min dotter" känns inte heller relevant. Utan jag vill veta vilken info ni fått av ex BVC.

Tack på förhand! =)

• Svar på tråden När ska barn börja dricka mjölk?
  • Lilith74

Vi började vid 1 år eftersom det stod på alla ersättningsburkarna! Då fick hon mjölk att dricka till maten. Vi bodde inte i Sverige så vi var aldrig på BVC.

• Pelargonen

1 år har vi fått veta av BVC. Dock så kan man blanda ner mjölk i maten tidigare, från ca 6 månader. Jag blandar alltid i lite mjölk när jag steker t.ex. pyttipanna eftersom den får en mjukare konstistens. Fick detta råd av BVC.

• Lia och bäbisen

Då är jag kanske inte så sent på det då! Började få dåligt samvete nämligen... Mjölkprodukter i maten har vi haft länge. Menar ni att de kan dricka till maten från ett år eller bör man ff hålla det till mellan måltiderna?

• Sanda

Från ett år ska dom börja dricka mjölk till maten, i början brukar det inte gå så bra för dom är så vana vid vatten, men efter några gånger så. Man ska vänta till 1 år, pga all mjölkaööergi som finns i Sverige, deras magar tål inte mjölken så bra innan, det är vad jag lärt mig iallafall!

Kolla in min viktblogg!
  • CCA

Jag tog upp frågan med bvc på 1,5år kontrollen. Jag själv dricker inte mjölk (tycker inte om smaken) och därför har det inte blivit att jag gett dottern det heller. Bvc svarade mig att jag inte behövde inför mjölk som måltidsdryck utan det går lika bra att fortsätta med vatten. Däremot var det bra om jag forsatt ha det i maten och erbjöd henne andra mjölk prdukter som smör och ost (vilket hon ju får). Så det där med att dricka ren mjölk ansåg hon inte var nödvändigt.

• Pelargonen

Lia och bäbisen skrev 2008-05-02 23:52:59 följande:

Då är jag kanske inte så sent på det då! Började få dåligt samvete nämligen... Mjölkprodukter i maten har vi haft länge. Menar ni att de kan dricka till maten från ett år eller bör man ff hålla det till mellan måltiderna?
    Mellan måltiderna ska man ge vatten, i alla fall om man vill göra det bästa för tänderna. Så sa min tandläkare i onsdags när jag frågade.
  • helenw78

vi valde att ge vid 1 år.. en på men på bvc sa dom att man kunde ge vid 10 mån.. då skulle man ge standardmjölk men sen vid 1år skulle de få lättmjölk.. låter helkonstigt. men dom sa att det var för att barn inte ska lära sig att äta/dricka fetmat och dryck.. men hallå.. barn behöver ju fett å jag tror inte att mjölken är fällan.. vi dricker mellanmjölk här hemma å ibland har vi standard till barnen..
    Thea får det till lunch å middag nästan varje dag ibland bara till en måltid, för hon gillar vatten bättre...

gör som du tycker känns rätt
    lycka till

• Lilith74

helenew: var det inte D-vitaminen det handlade om också då? Standardmjölk, alltså röd mjölk, är ju inte D-vitaminberikad utan innehåller mindre D-vitamin än lätt- och mellanmjölk.
    Visst ska de ha fett i maten men jag tror att en smörklick gör mer nytta än standardmjölk. Det är inte så lätt att få i sig allt D-vitamin man behöver så mellanmjölk är bra just för det.

• Sanda
    helenw78 skrev 2008-05-02 23:56:52 följande:
    vi valde att ge vid 1 år.. en på men på bvc sa dom att man kunde ge vid 10 mån.. då skulle man ge standardmjölk men sen vid 1år skulle de få lättmjölk.. låter helkonstigt. men dom sa att det var för att barn inte ska lära sig att äta/dricka fetmat och dryck.. men hallå.. barn behöver ju fett å jag tror inte att mjölken är fällan.. vi dricker mellanmjölk här hemma å ibland har vi standard till barnen.. Thea får det till lunch å middag nästan varje dag ibland bara till en måltid, för hon gillar vatten bättre...gör som du tycker känns rättlycka till
    och till oss har dom sagt att man kan börja med yoghurt vid 10 månader och mjölk vid 1år, synd dom inte kan vara överens =)
    Kolla in min viktblogg!
  • helenw78

lilith74
    nä det var fettet det handlade om..

sanda
    ja visst är det synd att det är finns olika råd hos olika bvc.. borde ju vara överens om vad dom sa ge för råd.. men men..

• Lia och bäbisen

Åh halleda, inte 17 blev jag klokare av era svar, haha!!

Men även på livsmedelsverket står det att barnen ska ha lättprodukter i mjölk o yoghurt etc...så det kan nog stämma!

sen låter det ju vettigt att de inte ska dricka en massa mjölk mellan måltiderna för tändernas skull, det låter ju helt korrekt! Men till ett mellis, om de ändå ska äta. Men annars ska de klart inte utsätta tänderna för massa heeeeela tiden.

Oki...får se vad jag ska gör aav all denna info, haha...sålla sålla! =) tack så mycket!

Svar på tråden När ska barn börja dricka mjölk?