• sweetyz

Annat till grillat än potatissallad

Jag välkomnar alla tips jag kan få på vad man kan ha till grillat kött förutom potatissallad och rotfrukter i ugn. Själv kommer jag inte på någon alls vill testa lite nya saker.

• Svar på tråden Annat till grillat än potatissallad
  • cia70

Potatisgratäng, pommes, pastasallad, grekisk sallad och bröd

• blonde redhead

Grilla potatis och lök i folie på grillen, super gott. Grillade grönsaker, sallader osv.

• isisisis

Gör du spett med champinjoner,paprika och lök så är det rätt mättande i sig!
    Till det kan man ha en sallad med ostkuber eller pasta eller bönor i om man vill.

Man kan också äta vita bönor i sås och en sallad till.
    GI och gott!

• Bling1975

Bulgur- eller Couscous-sallad är gott till med en lite starkare kall sås. Men jag tycker att det mesta är gott till grillat beroende på vad man grillar och vilken sås man kör. Risotto, potatismos, jasminris eller stora skivor rostat lantbröd som man gör en god smörgås av med kött, sås och grönsaker.

Fast min favorit är ändå grillade grönsaker (majs och sparris) och rotfrukter i ugn (potatis, morot och palsernacka).

Stitch längtar efter Lilo
  • Kenzie

Grillade grönsaker är en favorit här.
    Sparris, zucchini, knipplök, paprika som grillas en kort stund. Låt svalna en aning och häll på olivolja och citronsaft. Parmesan är riktigt gott att ha på också.

Annars gillar jag
    Tunt skivad råstekt potatis
    Färskpotatisspett
    Folieknyten med små potatisar, vitlök, färska örter och olivolja som läggs på kolen Jacksonpotatis
    Pommes anna
    Rösti
    Primörsallad
    Grekisk sallad
    Tabbouleh
    Grillat lantbröd med olivolja och vitlök.

Älskade Theodor 060329
  • Linnea84a

brukar göra en pasta gegga=) 3 dl gräddfil en påse tzatziki dipp(den till chips.
    blandar det och skivar ca 15 cm purjo och häller ner. sen kokar jag pasta..sånna som ser ut som snäckor. nästan ett pkt.sköljer dom kalla och häller ner i geggan å rör runt. så himla gott!!!
    man ska helst gegga ihop det precis innan man ska äta för annars blir det lätt lite torrt men allt går ju förbereda så det e bara det sista som ska göras innan man äter=)

• Moparwoman

Jag gör en grönsallad med olika salladssorter, avocado, fetaost, coctailtomater, soltorkadetomater, baconkrisp

sedan en nybakad foccaia eller ciabatta med lite ört eller vitlökssmör..

super sommrigt

• UmmAlina

Jag har ett jättegott recept. Ska egentligen vara färskpotatis, men man kan säkert använda vanlig potatis och tills färskpotatisen kommit.

Jag skriver ingen mängd utan det får man välja själv.

Tag kokt potatis skär i bitar, lägg dem på folie.
    Lägg en klick smör på.
    Strö persilja och dill över
    Avsluta med att salta.

Gör ett knyte av folien.
    Lägg på grillen.

Det blir underbart gott..!

• Radix Lecti

Jag har ett kanongott recept på en pastasalld som vi åt till grillad fläskfilè på Valborg

Koka pasta (till så många personer som ska äta, vi var 6 vuxna och 4 barn så jag kokade till 10 personer)
    Låt pastan svalna lite (den ska vara ljummen)
    Blanda grekisk salladsdressing (finns att köpa på påse som man blandar med olja och vatten) och häll över den ljumna pastan, rör om och låt svalna
    Blanda i en burk soltorkade tomater
    Svarta oliver
    Salladsost eller fetaost
    En rödlök
    Några tsk pesto

Rör om och ställ i kylen en stund innan servering.

Super enkelt och gott

*Erfarenhet är inget annat än ett gott minne*
  • lurv

Vi brukar göra ugnstekta potatisar som är grymt goda.

Skrubba ett tiotal jämnstora potatisar och dela dom på mitten. Lägg dom på en plåt med snittytan uppåt och pensla med olja, gärna smaksatt med citron eller vitlök. Strö över flingsalt och nymalen svartpeppar.

Gör gärna några extra för som har en tendens att att slut

• Virriga Vera

Vanliga grönsaker som man lättkokar, tex morötter, sockerärtor, brytbönor, blomkål, häller upp på fat, dra ett par tag med svartpepparkvarnen, stänk över lite äppelcidervinäger och servera med varmt bröd och Olivfetaröra eller Tzatziki.

Olivfetaröra 4 port

100 g Fetaost
    1 dl gröna oliver med pimiento
    1 dl svarta oliver
    1 vitlöksklyfta
    1 dl matyoughurt
    1 dl cremefraiche
    svartpeppar

Smula fetaosten i en skål och blanda ner de hackade oliverna, youghurt, creme fraiche och pressad vitlök. Smaka av med peppar.

• ellen81

Är man hemma så kan man ju göra precis vad man vill på spisen och i ugnen... eller menar du att ni ska grilla borta? Där det ej finns tillgång till sånt?

• Tess76

I dag ska vi grilla kött och ha olika sallader till: tomat & löksallad, quinoasallad, "vanlig" sallad och grönsaker, avokado, rädisor blomkål...

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Honeymother

Jag brukar göra folieknyten, som är lätta att stoppa i ugnen medan köttet grillas.

Förkoka potatis, skär i skivor och lägg i folie. Strimlad purjolök, delade cocktailtomater, färska champinjoner, massa dill, smör och kryddor ( jag har salt, peppar, citronpeppar och svartpeppar).

Smakerna verkligen gifter sig med varandra, och man behöver inte ha samma ingredienser alltid. Ha i vad som finns i kylen. Dillen är dock superviktig enligt mig.

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • UmmAlina

Dela potatis på mitten och lägg i en ugnsform.
    Ringla lite flytande smör över
    Strö ost över halvorna
    Krydda med salt och peppar.

Sätt in i ugnen till potatisen är mjuk

• Tulltan

Kikärtssallad, det är smaskens! Skriver gärna receptet om du skulle vara intresserad .

• Tiptop
    Tulltan skrev 2008-05-03 22:15:04 följande:
    Kikärtssallad, det är smaskens! Skriver gärna receptet om du skulle vara intresserad .
    Låter gott, jag skulle gärna vilja ha det receptet om du vill dela med dig av det?
  • Uca

Jag gjorde en mycket god potatissallad idag med kokt potatis, pesto, tomater och lök... skär upp och blanda i skål, tog lite sparsamt med pesto och hällde lite extra olivolja i... Hela familjen mumsade på.

Svar på tråden Annat till grillat än potatissallad