• 91an

Hur bli av med paddor?

Jag har ett litet problem med paddor som verkar trivas väldigt bra i vår utvändiga källartrapp. Jag lyfter iväg dem, så går det ett par dagar och så är de tillbaks igen.
    Kan man behandla trappan på något sätt så att de inte vill vara där? Det är en trappa av betong.

Tacksam för alla tips och idéer!

• Svar på tråden Hur bli av med paddor?
  • La Lola

Dum fråga kanske men...gör det något att de är där?

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • 91an

Nja, de gör väl egentligen ingen skada, men vore lite bra att dels kunna ha dörren öppen där ibland utan att paddorna kommer in samt att det inte skulle kännas så trevligt att råka trampa ihjäl en av misstag när man går i trappen...

• La Lola
    91an skrev 2008-05-03 09:15:27 följande:
    Nja, de gör väl egentligen ingen skada, men vore lite bra att dels kunna ha dörren öppen där ibland utan att paddorna kommer in samt att det inte skulle kännas så trevligt att råka trampa ihjäl en av misstag när man går i trappen...
    Ah, då förstår jag.

Har dessvärre inga tips.....
  • isisisis

Herregud människa.
    Är du helt oupplyst?

Paddor är fridlysta!!!!

Samt hela grodsläktet är allvarligt hotat över hela världen!

Försök att övervinna din paddfobi och var glad att miljön runt er är tillräckligt ren och oförstörd för att de ska trivas där.

Gud vad ledsen jag blir när folk som bor i hus är rädda för smådjur.
    Inte kan man ungå att stöta på naturen då och då!

Trädgårdsmästaren

• La Lola
    isisisis skrev 2008-05-03 09:22:53 följande:
    Herregud människa.Är du helt oupplyst?Paddor är fridlysta!!!!Samt hela grodsläktet är allvarligt hotat över hela världen!Försök att övervinna din paddfobi och var glad att miljön runt er är tillräckligt ren och oförstörd för att de ska trivas där.Gud vad ledsen jag blir när folk som bor i hus är rädda för smådjur.Inte kan man ungå att stöta på naturen då och då! Trädgårdsmästaren
    Fast...hon vill ju bara undvika att de tar sig in i hennes hus (o kanske dör pga det) eller trampar på de (o det lär de verkligen dö av).
  • 91an

isisisis:
    Var snäll och läs igenom tråden en gång till!
    Jag vill inte döda några paddor. Jag BÄR iväg dom.
    Jag är inte RÄDD för dom, jag tycker bara inte att det är så trevligt att riskera få in dem I källaren.
    De får gärna bo i omgivningarna, men helst inte inne hos oss...

Därför är min fråga om man kan göra något med trappan så de VÄLJER att bo på något ANNAT ställe än just där...

• isisisis

De söker ju skydd och fukt.
    Jag tror inte man kan undvika att de går ner annat än att sätta en ordentlig bräda för.

Huvudsaken man absolut inte skadar paddan iaf!

• 91an

isisisis: Brädan är en bra idé! Så enkel också!

• isisisis

Ursäkta om jag tog i!

Är så ledsen över alla hotade grodor och paddor,så jag reagerade för hårt!

Problemet är ju att man får kliva över brädan vilket inte är så bra ur säkerhetssynpunkt.

Sätter man den löst gräver sig nog paddan igenom.

En lätt grind kanske?
    Med ett fint nät?

• 91an

Isisisis: No hard feelings!
    Humm... När jag skrev den här trådstarten tänkte jag mig nog främst något medel att behandla trappan med så inga djur skulle trivas att vistas där.
    Brädan var en bra idé mot paddorna, men någon typ av grind är nog faktiskt bättre. Då slipper jag ju kanske dessutom en stor del av de löv som blåser ner där under hösten. Inga barn kan ramla ner där heller...
    Skönt med ett nytt helgprojekt

• mandrarinen

En liten tanke... brukar du ha paddor där hela tiden eller är det bara just nu? Här är det iaf parningssäsong och jag ser nästan dagligen paddor knata förbi utanför trappen och bakom huset men när parningssäsonen är över är det sällan man ser någon... Så de kanske "försvinner" av sig själva från trappen ganska snart.. :)

• Scraptroll

hoppas verkligen att du hittar på nått smart sätt.

Tycker detta är en lite rolig tråd då jag personligen stötte på två paddor(som parade sig) mitt på en grusväg på valborgmässoafton och jag stod och försökte skydda dem från att bli överkörda....fick som tur var hjälp av en kvinna som hade handskar och hon flyttade dem försiktigt in på den sida dit de var påväg...jag hoppas verkligen att de överlevde så det blev lite nya paddor. Det var en kul upplevelse inte ofta man får se två paddor para sig.
    Visste inte att de är fridlysta..men nu har jag ju lärt mig något nytt

Svar på tråden Hur bli av med paddor?