• TheFamily

FISKROM??

Kan man äta fiskrom utan restriktioner??? Bara en fråga

• Svar på tråden FISKROM??
  • isisisis

Det är väl inte jättebra att äta rökt fick om jag förstått det rätt?
    Är inte den också lättrökt?

• Poloc

Livsmedelsverkets rekommendationer ...
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Kaviar och stenbitsrom står med på "OK"-listan.

(varmrökt FÄRSK fisk är generellt också helt ok; vacuumförpackad kan man undvika)

• SessanSessan
    ALS skrev 2008-05-16 11:30:09 följande:
    Kaviar och stenbitsrom står med på "OK"-listan.
    Skönt att höra!
  • Poloc

Nyfikna jag skrev och frågade Livsmedelsverket vad som gäller för färsk rom (typ löjrom). Se svar nedan.

Vad gäller listeriarisken så gäller samma principer som för rå fisk (se slv.se) - dvs färsk och fräsch fisk är sannolikt ok. Risken för listeria är mycket mycket liten.

Sammanfattningsvis antar jag man kan säga att om man inte är jÄtterädd för minsta pyttelilla risk så är det ok att äta. Känner man oro så kan man ju lika gärna avstå under grav.

"Eftersom rommen är ganska fett så är det samma resonemang som med fisken - att miljögifter kan ansamlas där. Eftersom de fisksorter som rom tas ifrån inte är att betrakta som feta fiskar (och att man endast konsumerar små mängder) har vi inte tagit med rom i våra råd."

• La Lola
    SessanSessan skrev 2008-05-19 15:22:28 följande:
    Vet ni förresten att det är OK att äta sushi under graviditeten nu!
    Nu?
    Det har det varit i flera år......
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • SessanSessan

La Lola skrev 2008-05-19 15:24:41 följande:

Nu? Det har det varit i flera år......
    Har det? För senast för 6 månader sen hörde jag att man inte skulle äta det.
  • La Lola
    SessanSessan skrev 2008-05-19 15:25:36 följande:
    La Lola skrev 2008-05-19 15:24:41 följande: Har det? För senast för 6 månader sen hörde jag att man inte skulle äta det.
    Hörde?
    Det har stått i kostråden i över 1 år o en medlem på FL minns det gällde redan 04/05....
  • SessanSessan

Jasså där ser man! Ja, jag hörde det av en kompis som var gravid då. Själv har jag inte ens kollat kostråden eftersom jag plecis har fått + så jag har ingen aning vad som står där.

• La Lola
    SessanSessan skrev 2008-05-19 15:39:57 följande:
    Jasså där ser man! Ja, jag hörde det av en kompis som var gravid då. Själv har jag inte ens kollat kostråden eftersom jag plecis har fått + så jag har ingen aning vad som står där.
    Men då tipsar jag om kostråden.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12554&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12552&epslanguage=SV
Svar på tråden FISKROM??