• Anonym

Finns det någonstans en arbetslös kan ta lån?

Jag ska flytta ifrån min sambo, och är tillfälligt arbetslös.
    Ska egentligen börja studera till hösten, men troligen kommer jag börja söka jobb så fort det bara går. får jag inget så kommer jag börja studierna till hösten.

Saken är den att det är jag som kommer flytta ifrån han, och vi har inte så mycket husshålsprodukter som det är nu.
    Och jag skulle behöva lite peningar för att kunna köpa en del nödvändigt, men även för att kunna köpa tex en soffa osv.

Jag vet att jag kommer kunna betala tillbaka såfort jag får ett arbete.
    Men vill kunna köpa saker som gör att jag kan bo i lägenheten redan direkt, istället för att spara månad efter månad för att köpa det nödvändigaste.

Därför undrar jag om det finns något ställe som man kan ta lån på fast man är arbetslös?

• Svar på tråden Finns det någonstans en arbetslös kan ta lån?
  • Lillknase

Ja, om du har en borgenär. Då är det inga problem.

Men en fråga till alla er? Hur fan kommer det sig att alla är arbetslösa ? Det förstår jag faktiskt inte.

80% av deltagarna på det här forumet verkar vara 1. arbetslös 2. föräldraledig 3. studerande. Är det ingen som jobbar längre ?

i 9/10 fall är det "sambon" som jobbar... jag förstår inte. Vill man inte försörja sig själv längre?

• Anonym

ah en borgenär, det har jag inte ens tänkt på.. Tack så mycket för tipset!

Jag är bara tillfälligt arbetslös, jag har arbetat fram tills jag blev gravid förra gången, då sa jag upp mej isamband med att jag tog mammaledigt pg av att jag mådde dåligt av förra arbetsplatsen.

Men jag håller med dej, det är en oerhört hög skala som är arbetslösa på FL.. rätt skrämmande faktiskt.

• Anonym

Det finns det, men jag varnar för dem eftersom de flesta har skyhöga räntor! Dock kan man om man har Nordea ta lån på 150000 (kanske i andra banker med?) tror jag att det var utan säkerhet

• MeNoLike

Jag och min sambo har fått lånelöfte på över på över 1 mille och han är arbetslös och jag är mammaledig...

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Anonym

Om det går bra med att köpa grejerna på IKEA så har (hade, i alla fall) de nåt speciellt lån för studenter och liknande. Det var så jag fixade möbler till min lya.

• Lillknase

Det är ju pga att bostaden är borgen i sig själv.

Men kan ni inte betala tillbaka - så finns risken att ni blir bostadslösa istället. Men det är ni väl redan informerade om antar jag.

MeNoLike skrev 2008-05-03 13:05:08 följande:
    Jag och min sambo har fått lånelöfte på över på över 1 mille och han är arbetslös och jag är mammaledig...
  • MeNoLike
    Lillknase skrev 2008-05-03 13:18:27 följande:
    Det är ju pga att bostaden är borgen i sig själv.Men kan ni inte betala tillbaka - så finns risken att ni blir bostadslösa istället. Men det är ni väl redan informerade om antar jag.
    Ja jo så är det ju.. men de har ju gjort kalkyl på vad det skulel kosta / mån. Men iaf så har han fått fast jobb nuså det är helt lugnt.

men är väl inga större problem att få lån till annat heller även om man är utan jobb.. blir lite högre ränta och vissa kräver kanske borgen.. som redan folk skrivit
    Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Anonym (blue)

Jag tror att det finns nåt som heter typ "Blue step" där man kan få lån utan att ha fast inkomst.

Lycka till!

• Anonym

men det är ju bättre att köpa sakerna när du har pengarna. Det är bara korkat att leva över sina tillgångar, och en soffa är långt ifrån nödvändig.

Svar på tråden Finns det någonstans en arbetslös kan ta lån?