• JoPoAnWi

    Vad är ett "normalt" blodtryck?

    Har hört olika bud på detta.
    En säger att runt 140/90, en säger 125/70.


    Mamma till 4 underbara pojkar
  • Svar på tråden Vad är ett "normalt" blodtryck?
  • fanny20

    det svar jag har är att trycket hälst inte ska vara över 140/90 när man är gravid.
    Så ett nromalt tryck kanske ligger imellan 125/70 och 140/90.

  • Ärla Minou

    Ja är det 140/90 så räknas det som för högt. Saken är den att ett blodtryck ska variera. Dels varierar det från person till person. Vissa har ungefär 130/80 i vila. Någon annan 110/60. Det är individuellt, och beror på situation, stressnivå, om man är vältränad eller ej, om mán just sprungit om man sovit gud vet vad. Normalt blir allt från 100/55 till 135/85 kan vi väl säga då. Om vi ska hålla oss inom ramen för det friska. Men det går att skriva avhandlingar om detta.

  • PetraMunchen

    Normalt är 120/70. 140/90 kan vara lite högt, men det kan säkert bero på ålder, om man är gravid etc etc. Jag brukar dock ha 100-110/60-70 vilket är något lågt, men generellt sett är det bättre med lite lågt än för högt. Bara att man kan bli lite snurrig och så om man reser sig fort med långt blodtryck.

  • Krabbolina

    undertrycket bör inte överstiga 90, då blir det ett "farligt" undertryck.
    Det övre trycket ligger vanligen mellan 120-140.

  • bananglass

    Normaltryck är upp till 140/90, undertrycket är det som man ska hålla särskilt bra koll på. Jag har 85/45 och det är väldigt lågt, men fortfarande "normalt" enligt min läkare Vårdcentralen.

  • lilarina

    ja det är svårt o säga enda jag vet är att mitt är tydligen på tok för högt,,,
    jag hade i tisdags 200/150 så nu fick jag medeciner,
    kram mej

  • oxytocin

    Rönen varierar lite med tiden, men just nu bör man visst inte ha ett diastoliskt tryck på 90 eller högre. Själv har jag 60, max 70 så jag blir rätt yr ibland.

  • Pudan

    Jag hade vid inskrivningen på mödravården 140/80. Det höll sig länge men började så sakta stiga och när det var 140/95 sa BM att ett riktmärke de går efter när det gäller att kolla om havandeskapsförgiftning kan vara i antågande är när undertrycket går upp mer än 20 enheter - i mitt fall alltså till XXX/100. Jag blev kollad på sjukhuset av läkare där och han sa detsamma - det är inte egentligen siffran som sådan så länge den inte är alarmerande hög/låg utan utvecklingen från instkrivningstrycket. Övertrycket hetsar dem sällan upp sig över alls utan det är undertrycket som är det viktiga eftersom det har att göra med hur hjärtat får vila.

  • LaFontaine

    Jag hade förr oftast 120/70. Det har jag flertalet gånger fått höra vara lite i underkant för mig. Jag hade förr också stora problem med blodtrycksfall och liknande. Numera ligger jag lite högre, ibland upp mot 140/80. Det har jag fått höra är helt normalt, men inte det övre spektrat av normalt.

  • Susiepie

    Jag har stadigt 120/60


    Våran älskade familj Stoffe Susie Makke och Lillibebis
  • JoPoAnWi
    Ärla Minou skrev 2008-05-04 13:32:36 följande:
    TS, varför undrar du?
    Hade ett blodtryck på 158/90 första ggn jag kollade, 150/90 andra ggn och 140/90 tredje ggn. SSk sa att jag ska ligga på runt just 140/90 helst lite under.
    Pratade sedan med en släkting som sa att det är alldeles för högt, det ska ligga på runt 125/70.
    Därför undrar jag lite hur andra resonerar.
    Mamma till 4 underbara pojkar
  • Ärla Minou
    Linnea72 skrev 2008-05-04 16:16:21 följande:
    Hade ett blodtryck på 158/90 första ggn jag kollade, 150/90 andra ggn och 140/90 tredje ggn. SSk sa att jag ska ligga på runt just 140/90 helst lite under.Pratade sedan med en släkting som sa att det är alldeles för högt, det ska ligga på runt 125/70.Därför undrar jag lite hur andra resonerar.
    Lita på din ssk. Om de värderna inte var tillfälliga dvs har ändrats nu så har du iaf en mild hypertoni, alltså ett lätt förhöjt blodtryck. Det är en riskfaktor för utvecklandet av hjärt- och kärlsjukdom. Skulle det gällt mig hade jag sökt för detta och med ändrade livsstilsfaktorer och ev läkemedel fått ner det.
  • moretime

    Jag fick lära mig: 110-130/70-90 är normalt (efter ha vilat en stund, inte efter springtur...), men det stiger med åldern.

Svar på tråden Vad är ett "normalt" blodtryck?