• Anonym

Antiinflamatoriskt och gravid?

Jag behöver äta antiinflamatoriska tabletter. Äter voltaren T. Såg att dessa kan göra det svårt att bli gravid samt ej ska ätas under graviditet. Tänkte då att jag kunde köpa voltaren som gel att stryka på, men det står liknande där! Vad ska man göra om man måste ha antiinflamatoriskt men planerar att börja skaffa barn? Finns det något annat? Eller kan jag ta gelen? Den kan väl inte var lika farlig som tabletterna?? Börjar bli orolig för detta komemr jag behöva länge enligt läkaren...

• Svar på tråden Antiinflamatoriskt och gravid?
  • Anonym

Jag ärt reumatiker och har ätit antiinflammatorisikt i flera år men försöker nu skaffa barn och måste tvärt sluta. Det finns forskning som visar ökad risk för gomspalt, ADHD med mera om man intar för mycket antiinflammatoriskt.

Hade jag varit du så hade jag tagit upp det med din läkare och berättat om din situation.

• Anonym (dr dog)

voltaren gel är bara humbug....funkar inte alls.

• Anonym

men jag tycker att gelen har funkat. Inte lika bra som tabletterna men bättre än helt utan.

Om 14 dagar har jag ägglossning och den tänkte vi pricka in. Tror ni det är någon fara om jag slutar med pillren nu? Är det för nära inpå så att det fortfarande finns risker? Eller risk att inte kunna bli med barn?

• Anonym (Värkande)

Jag fick sluta med Naproxen långt innan jag ens började försöka bli gravid. Äter nu Dexofen och Alvedon forte och det funkar nåtsånär i alla fall. Ät absolut inga fler piller nu utan prata med din läkare om alternativ.

• Anonym

Anonym- Värkande- nu blir jag rädd. Sa läkaren att du var tvungen att sluta LÅNGT innan?? Det står ju på bibacksedeln att det är tillfälligt. Jag trodde att det skulle funka om jag slutade nu då. Jag får min mens i morgon och har ägglossning om 14 dagar....är det för tidigt inpå då??

Så man kan äta dexofen??

• Anonym (Värkande)

Nja,allså att jag fick sluta långt innan berodde nog mest på att jag skulle hinna vänja om kroppen till Dexofen och Alevedon istället. Jag hade ätit Naproxen i så många år nämligen. De går nog rätt snabbt ur kroppen så om du slutat nu och har äl om 14 dar är det helt okey!
    Dexofen är en gammal,beprövad medicin helt ofarlig om man är gravid. Kan tyckas märkligt med tanke på att den är narkotikaklassad,men så är det i alla fall. Min läkare kollade noga upp alla värkmediciner så han skulle inte skrivit ut nåt farligt.
    Önskar dig stort lycka till med medicinbyte och bebbeverkstad!

Svar på tråden Antiinflamatoriskt och gravid?