• Anonym (hjälp)

gravid och samarin

Mår så dåligt.... urk....
    brukar ta en samarin då o då, hoppas att det är okey när man är gravid? hittar inget på paketen som står att det inte är det?

Har ni några andra bra tips att börja må bättre?
    jag äcklas av mat, och är dålig i magen då och då (antagligen pga dåligt med fiber rik mat?)

känns som om det bara är frukt som är okey

• Svar på tråden gravid och samarin
  • Teskedsmamman

Samarin är ok...

Ät det som fungerar! Under grav 2 åt jag i princip bara grillat kött, sallad och yoghurt..

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Dancia

Jag hade samma problem och tog losec mups istället för samarin. Min barnmorska rekommenderade mig losec mups så jag är helt säker på att den är ok under grav. Proa det istället :)

Äter du järntabletter? Ibland kan det göra att man blir hård i magen, då är det bättre att ta blutsaft istället för järntabletter.

• Anonym (hjälp)

Dancing Sunrise skrev 2008-05-03 19:51:59 följande:

Jag hade samma problem och tog losec mups istället för samarin. Min barnmorska rekommenderade mig losec mups så jag är helt säker på att den är ok under grav. Proa det istället :)Äter du järntabletter? Ibland kan det göra att man blir hård i magen, då är det bättre att ta blutsaft istället för järntabletter.
    nä jag äter inget kost till skott? kanske borde börja med blutsaft redan nu?
    hade dåligt järnvärde förra gången jag var gravid!
    Och nu vet jag inte för jag har inte ringt o beställt tid och varit o skrivt in mig än tänkte göra det i typ v 12 (är i v 8)
  • Teskedsmamman
    Anonym (hjälp) skrev 2008-05-03 20:04:50 följande:
    Dancing Sunrise skrev 2008-05-03 19:51:59 följande:nä jag äter inget kost till skott? kanske borde börja med blutsaft redan nu?hade dåligt järnvärde förra gången jag var gravid!Och nu vet jag inte för jag har inte ringt o beställt tid och varit o skrivt in mig än tänkte göra det i typ v 12 (är i v 8)
    Börja inte om du inte fått dokumenterat att du har dåligt värde, för högt järnvärde är inte bra!!
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Dancia

Ja, börja inte innan du pratat med din BM. De kollar dit järnvärde och ser om du behöver det eller inte. I vanliga fall så börjar man ju mer järntillskott i mitten av graviditeten. Och då är Blutsaft snällast för magen.

Svar på tråden gravid och samarin