• Bonanza

Är vi de enda som gör så här?

Vi ser det som självklart att uppmuntra kreativt tänkande, nya idéer och påhittighet. Vilket innebär att vi ofta uppmuntrar vår son när han är "olydig".

Till exempel om vi har sagt att det inte blir någon mer kaka. Och så ställer vi undan paketet. Om han då listar ut ett sätt att komma åt kakorna fastän de står i ett skåp, så får han 1-2 kakor till. Eftersom han har varit kreativ och tänkt till.

Så gör vi när det gäller det mesta. Kommer han med en bra förklaring eller ursäkt eller bortförklaring till något, då uppmuntrar vi det och struntar i det han har gjort (förutsatt att det inte är något allvarligt)

De flesta vi umgås med tycker att vi är helmärkliga, men vi tycker att vi är helt sansade. Så jag tänkte mest höra efter ifall någon annan gör som vi?

Och bara för att det här är familjeliv: Nej, är det riktigt allvarligt så uppmuntrar vi självklart inte "olydighet". Men i de flesta fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 08:09
    Jag kan ge ett väldigt konkret exempel på hur jag menar, från några veckor sedan:

Vi vill inte att vår son (han är 3 år förresten) ska äta ostbågar. Det är inte bra för honom. Han kan få lite glass, så äter jag ostbågar istället. Precis som att vi dricker cola, kaffe och vin, medan han dricker vatten. I alla fall: han började mata mig med ostbågar. Sedan började han slicka på varje ostbåge. Sedan började han nafsa lite på varje ostbåge. Till sist gick det så långt att ostbågarna han matade mig med var halvt avgnagda. Då kunde jag inte hålla mig längre utan frågade vad han höll på med. Han vet ju att han inte ska äta ostbågar. Han svarar då:
    "Det är bajs på dem. Jag slickar bara bort bajset. Så att du inte får ont i magen".

Och då tyckte jag att det var så finurligt uttänkt att han fick fortsätta med några till innan jag tog bort dem. Istället för att från början säga att "Jag har ju sagt nej!".

Hänger någon med lite mer nu?

• Svar på tråden Är vi de enda som gör så här?
  • Me o Mike

Hmm jag gör inte så.. För det är ju PRECIS så att ni uppmuntrar olydighet.. Barn är smarta..

• Bonanza
    MulleNuh skrev 2008-05-03 19:46:57 följande:
    Hmm jag gör inte så.. För det är ju PRECIS så att ni uppmuntrar olydighet.. Barn är smarta..
    Ja, det är klart att de är smarta. Det är ju smartheten vi belönar. När han kommer med något nytt. Inte när han gör om det. *svårt att förklara*
  • lia76

Ja det är väl upp till var och en hur man uppfostrar sina barn
    Jag själv skulla aldrig ge mitt barn en kaka bara för att hon varit kreativ nog för att komma åt dem när man sagt NEJ till att hon inte får några.
    Skulle hon vara kreativ och komma åt dem en annan dag då hon känner sej sugen på dem så kan jag nog vara med på att ge henne någon kaka
    Men inte när jag sagt att hon inte får någon.

Men ska heller aldrig säga aldrig
    Skulle inte förvåna mej om jag ändå ger henne en kaka för att hon varit så påhittig och kommit på ett sätt att få tag på dem

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Lequisha
    Bonanza skrev 2008-05-03 19:48:21 följande:
    Ja, det är klart att de är smarta. Det är ju smartheten vi belönar. När han kommer med något nytt. Inte när han gör om det. *svårt att förklara*
    Så om han första gången listar ut var kakorna finns så får han några. Men andra gången så får han inte? Hur förstår han när han får och när han inte får?
  • Me o Mike

Det jag menar med smarta är att dom ALLTID kommer kunna lista ut hur dom ska få tag i kakorna, eller vad som helst.. Det krävs inget geni för att lista ut att man ställer sig på en stol och ta sig upp i skåpet..
    Och på så sätt så visar ni att det är HELT ok att gå emot era regler som i detta fall var att det blir inga mer kakor..

Men alla gör helt olika i sin uppfostran.. Jag glr säkert många grejer du skulle tycka va galna!

Bonanza skrev 2008-05-03 19:48:21 följande:
  • Teskedsmamman

Jag tycker också ni är helmärkliga!

Skulle aldrig falla mig in att uppmuntra att strunta i vad vi som föräldrar säger till barnen, snacka om att ge dubbla budskap!

"Nej, du får ingen mer kaka! - Duktig pojke som hittade kakorna"

Blir kul sedan när de blir tonåringar, eller ännu tidigare....

Mina barn kan också argumentera för sin sak. Däremot är du fostrade med att alltid ta sitt ansvar och inte försöka skylla på någon annan eller "förklara bort något" - det är ju föräldrar som inte lär sina barn respekt för andras saker och som inte tar ansvar för sitt handlande man bara avskyr.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Bonanza
    Lequisha skrev 2008-05-03 19:49:30 följande:
    Så om han första gången listar ut var kakorna finns så får han några. Men andra gången så får han inte? Hur förstår han när han får och när han inte får?
    För att vi pratar med honom?

Tillägas bör väl att vi har ett väldigt lugnt barn, hade vi haft en vilding hade vi kanske inte alls resonerat på samma sätt.
  • Lequisha

Undrar dessutom var gränsen för kreativitet går.
    En bortförklaring är ju inget annat än en lögn. Så att uppmuntra kreativa bortförklaringar låter i mina öron som att belöna påhittiga lögner.
    Vet inte om jag missförstår?

• AW76

Haha, nån gång har jag också gjort så. Just när det gällde kakor. Jag hade ställt undan paketet mitt på matsalsbordet och trodde (dumt nog) att min son inte kunde nå dem. Varpå han självklart klättrar upp på stolen och tar paketet. Då kunde inte jag heller säga nej

Annars vet jag inte.. Jag försöker ändå hålla på att nej ska vara nej. Kan inte komma på nån annan situation där sonen har överlistat mig och jag har veknat.

• Agnes och Ville

Håller med dig där! Hur ska han förstå att vad en bra ursäkt, bortförklaring m.m är. Kan kanske lätt bli så att han blir förvirrad av olika besked.
    Tycker det låter märkligt men ni får ju göra som ni själva tycker är bra.
    Men som MulleNuh sa "ni uppmuntrar ju till olydighet". Även om det är oskyldiga saker nu så kan de ju eskalera med tiden!

Lequisha skrev 2008-05-03 19:49:30 följande:
Svar på tråden Är vi de enda som gör så här?