• luckysun

Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.

Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.

Kan man få akut kejsarsnitt då eller vad gör Barnmorskorna och Läkaren med en då?

• Svar på tråden Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.
  • Grönögat

Tror att det är extremt ovanligt att man får sån panik, man blir så slukad av nuet att det inte finns plats för någon panik, men jag skulle tro att OM det mot förmodan skulle ske att man flippar totalt, då tar de nog snitt.

• Leontine

Vilket jag inte tror sker men det klart att de hjälper till att få ut bebis. Din kropp kommer att föda barnet om inget medicinsk står ivägen o då snittar de dig. Ut kommer de ju till slut.

• luckysun

Jo men man vill undvika risker som cp-skadat barn som får syrebrist, navelsträng runt halsen och allt hemskt som kan hända.

• Leontine

Jag kunde inte hålla emot när jag hade krystvärkar. Var lite feg ett tag och vågande inte trycka på men det gjorde kroppen själv då och då var det bara att följa med. Spelar ingen roll om man inte vill föda så gör man det iaf. Iaf var det så för mig alla tre gångerna.

Men visst kan det hända saker, men det är inget man kan styra över.

• kvinna 86

jag var rädd för att få panik men när studen väl var kommen hade jag inte alls panik, hann inte tänka på sånt tro mig... o de beviljar nog inte kejsarsnitt när man ska föda pga panik, det finns dessutom fler risker med kejsarsnitt än att föda vaginalt... du kan inte föreställa dig hur det känns när tiden är kommen, du kommer vara helt uppslukad av nuet och inte hionna tänka på sånt 

om du är jätteorolig skriv ett förlossningsbrev o berätta om din rädsla! tror säkert det kommer gå jättebra!! de lyssnade på min bebis hjärta jätteofta under förlossningen, trots att jag inte vad om det, och det var jätteskönt, där märker man ju om barnet mår dåligt. du kanske kan skriva ner det i ett förlossningsbrev? bara lite tips

kram!!!

• luckysun

kvinna 86, jo jag har varit med om en medicinck abort och ett sent missfall, så tro mig, jag vet..

• Hellvira

Jag var jätterädd för förlossningen och tänkte tvinga till mig ett snitt. Fick prata med bm och läkare och kolla förlossningssalen osv flera ggr men det hjälpte inte mot rädslan. Var helt säker på att det skulle gå fel att jag eller bebisen skulle dö, att jag skulle drabbas av värksvaghet osv. Men det gick bra. Det gör de i de flesta fallen! Jag lovar! Ångrar mig så att jag fjantade mig så mycket innan. Skäms nästan lite när jag tänker på det nu...

• luckysun

siamusen, hur kommer det sig att du vill snittas? Dålig erfarenhet av vaginal förlossning??

• Leontine

Andas man dessutom lustgas så blir man lugnare. Så där skönt lullig i kroppen. Är man riktigt hispig kan man säkert få nåt lugnande.
    Kan rekomendera akupunktur. Jag blev som gele i kroppen och bara låg o njöt fast det var 3 min mellan värkarna.

Svar på tråden Vad händer om man blir helt låst, får panik och bara kan inte föda vaginalt när det är dags.