• lollo1246

fattar inte skillnaden mellan välling, gröt. Kan nån förklara?

Kan nån förklara skillnaden mellan gröt och välling. min kille har börjat med smakpotioner, och vi tittade i affären på vad han kunde äta. Ska han ha välling före gröt? ska han äta gröt på morgon och välling innan han somnar? eller istället för? hur gör ni?

• Svar på tråden fattar inte skillnaden mellan välling, gröt. Kan nån förklara?
  • Brevdruvan

Näringsmässigt är det ingen skillnad enl BVC. kör det som passar er. Vi började med gröt på kvällen, men tjejen är inte så förtjust i gröt så nu kör vi välling på morgonen och innan nattningen.

• Norrskenet

Enda skillnaden mellan välling o gröt är väl att vällingen är lösare. Det är väl också en av anledningarna att de flesta börjar med det när man slutar amma, då det kanske är lättare för barnet att äta. Många som ger välling, ger det både morgon o kväll o kanske tom oftare. Men mina barn ville aldrig ha välling, så jag började med gröt direkt o det gick också bra. Du får helt enkelt testa dig fram vad ditt barn tycker om!

• Pormoicheia

Välling och gröt är ju i princip samma sak, bara det att gröten är tjockare.

Det borde inte göra någon skillnad på vad man ger först.

Sonen älskade gröt så vi körde på det.
    Välling har han fått mest dom gånger han varit sjuk och inte kunnat få i sig någon större mängd mat.

Han får även numera en flaska välling till kvällen i sängen som en dal av kvällsrutinen.
    Det känns bra både för honom själv rutinmässigt men även för oss då vi vet att han somnar för natten med mat i magen.

Gröt började han äta redan vid 4 månader.
    Han var både matglad och stor i maten dock vilket inte alla är så pass tidigt.
    Välling började vi nog inte med föränn han började krångla med gröten några månader senare.
    Men det kom samtidigt som han ville äta själv med händerna och då bytte vi ut gröt emot plockmat istället (frukt, snärgås, köttbullar o.s.v.)

• MammaHela

Fast det är så mysko att gröten är från 4 månader och välling är från 6 månader. Så nån skillnad måste det väl vara?

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Abessiniern

Det finns gröt man kan ge från 4 månader och välling brukar anges först från 6 månader, men egentligen är det väl samma sak. Anledningen att vällingen är märkt med 6 månader är väl att välling anses konkurrera med bröstmjölk på ett annat sätt än vad gröt gör.

Man får helt enkelt prova det som passar en själv och ens barn bäst. Vår dotter gillar inte gröt alls, vi började med små smakisar vid drygt 4 månader, men hon tar en sked och sen vänder hon bort huvudet. Välling i flaska däremot fungerar bra, det började vi med vid drygt 6 månader. Vi tycker att det smakar samma sak, men det gör tydligen inte hon.

Som det är nu får hon välling gjort på en och en halv dl vatten på kvällen. Kan tänka mig att vi ökar på med två ggr om dagen lite längre fram.

• Abessiniern
    MammaHela skrev 2008-05-04 14:59:10 följande:
    Fast det är så mysko att gröten är från 4 månader och välling är från 6 månader. Så nån skillnad måste det väl vara?
    Jag tror faktiskt att det är mest en "politisk" sak. Har hört att tidigare när man rekommenderade 4 månaders helamning och sen introduktion av annan föda så fanns det välling märkt med 4 månader. Men nu när man rekommenderar 6 månaders helamning så får man inte sälja välling från 4 månader, eftersom det anses konkurrera med bröstmjölk. Men jag är inte helt säker.
  • Pormoicheia

Som Abessiniern skriver så beror det troligtvis på att vällingen är lättare att hoppa in på än vad gröt är då gröten är av en helt annan konsistens och behöver dessutom ätas med sked (vilket även i sig är något helt nytt som behöver vänjas in).

Vällingen i sin tur ges på samma vis som ersättning och är för dom tidigare flaskovana barnen bara snäppet annorlunda än vad amning är.
    Bara något tjockare och mer mättande.

Det skulle helt enkelt konkurera ut det viktigare näringsintaget för mycket och för snabbt.

• Pormoicheia

Men när det kommer till rekomendationer så är det nog mer som saker att "gå efter" snarare än att följa till punkt och pricka.

Visar barnet att det är moget för tidigare introduktion av något och det verkar finnas ett visst behov av grövre näring (eller vad det nu kan handla om) så ska man nog gå mer efter barnet och dess signaler än efter rekomendationerna.

• Andaloal

Vi har kört gröt då barnen ej varit vällingbarn alls...
    Iofs är det vanligare med gröt i Finland verkar det som även om många ger välling också.
    Nu vet jag ej hur mycket dom ändrat men här har funnits välling på Tetra från 4 månader.
    Potatis/morotsvällingen bl.a.

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Nathalie 070903

Min bvc tant sa till mig att man skall börja med gröt som smakportsion redan vid fyra månader för att man skall provosera magen med gluten, ger man för mycket direkt kan dom få krongel med magen, vid 6 månaer kan man sedan börja med välling.

* Nathali e 070903*
  • MKAsson

Vi har valt bort vällingen och ger vår dotter gröt till frukost och kvällsmat. Tycker det känns onödigt att lära henne att dricka mat... Men för vissa passar det bättre med välling. Så välj det som passar era rutiner bäst, för näringsmässigt är det ungefär likadant. Eller så skippar ni båda sorterna och ger egengjord gröt istället (vi försöker vänja vår dotter vid det, än så länge går det inte direkt strålande...)

Svar på tråden fattar inte skillnaden mellan välling, gröt. Kan nån förklara?