• magnus07

Flytta syrenbuske?

Vi har en två meter hög syrenbuske som står mitt på gräsmattan som vi nu skulle vilja flytta ut några meter till tomtgränsen för att täppa till ett stort hål i vår syrenhäck.

Men, hur går man tillväga?
    - Går det att flytta busken nu när den börjat fått knopp?
    - Vi har ingen grävare utan måste använda spade, hur djupt o hur mkt runt busken måste man gräva?
    - Måste man klippa ner busken före flytten?

Tack på förhand!

/ Nybörjare i trädgården

• Svar på tråden Flytta syrenbuske?
  • Moniqe1979

vet inte om det går att flytta nu på våren när det knoppats jag har flyttat våra på hösten med gott resultat skulle inte rekomendera att klippa ner den något speciellt med tanke på att syren växer ganska långsamt. grävde med spade ganska långa rötter men ytliga rötter så vart att gräva sönder en hel del för att få med så mycket som möjligt tog inte med någon jord utan bara rötter. lycka till hoppas någon kan ge klarare besked ang att flytta nu eller inte.

• PlusEn

Syren är som ogräs fick jag höra ifjol när vi skulle plantera! Tog några gamla buskar från grannen som de grävt upp pch tänke slänga, så de hade inte alls varit varsam med dom! Så vi hackade av tuvorna så de inte skulle bli så stora och planterade ner dom bara, och de växte bra mycket redan under fjolåret, hoppas de blir mycket större i år. Det var 6 Juni ifjol vi tog och planterade dom så nog tror jag du kan flytta på dom. Vattna ordentligt bara och gräv så stort hål att busken ryms ner bara. Vi grävde också med spade. Lycka till, de är ju så fina!!  :)

• PlusEn

Jo, de här var nedklippta också men jag vet inte om det spelar roll. Det var ju för att de skulle kasta bort dom så det skulle bli enklare att hantera dom. :)

• isisisis

Tar du upp den med en ORDENTLIG jordklump går det bra!
    Och sedan måste den ned i en ännu större grop.
    Slarva inte med det!!

Sedan fär du passa den med vattningen hela sommaren.
    Vattna mycket varje dag,eller avarnnan,så du sera tt den inte torkar det minsta.

Gäller allt nyplanterat.

Trädgårsmästare.

• guild

...måste fråga...man kan inte plantera den i stor kruka efter att ha grävt upp den?
    Ska flytta till lägenhet och vill ha med mig min lilla syren, omkr. 1 m hög och 5 år gammal...blommar för första gången iår...

¸(¯`♥.¸♥ Tror du på kärlek vid första ögonkastet, eller ska jag gå förbi en gång till♥´¯)¸.♥´¯)
  • isisisis

Det kan gå.
    Bara du har tillräckligt stor kruka,och BRA jord.
    Och på balkongen är det ännu viktigare med vattningen.

Krukorna blir lätt heta när solen gassar på.
    Men kollar man regelbundet så går det bra.

Jag har hallon tex

Men så fort man är slarvig och glömmer en kväll,så är det lätt att de får någon ohyra,som kommer om de är är känsliga,om de stått för torrt i några dar.

• magnus07

Tack så jättemycket för hjälpen allihop!
    Blir till att prova o hoppas på det bästa.

• guild
    isisisis skrev 2008-05-04 15:43:26 följande:
    Det kan gå.Bara du har tillräckligt stor kruka,och BRA jord.Och på balkongen är det ännu viktigare med vattningen.Krukorna blir lätt heta när solen gassar på.Men kollar man regelbundet så går det bra.Jag har hallon texMen så fort man är slarvig och glömmer en kväll,så är det lätt att de får någon ohyra,som kommer om de är är känsliga,om de stått för torrt i några dar.
    krukan är självvattnande...tack för svaret
    ¸(¯`♥.¸♥ Tror du på kärlek vid första ögonkastet, eller ska jag gå förbi en gång till♥´¯)¸.♥´¯)
  • isisisis
    guild skrev 2008-05-04 15:45:26 följande:
    krukan är självvattnande...tack för svaret
    Även självvattnande krukor dricker mycket vatten en solig dag.

Jag arbetar med det så jag vet
    Just nu jobbar jag med inomhusväxter, sedan 8 år tillbaka efter en lång karriär utomhus.
  • magnus07

Nu är jag tillbaks igen med ytterligare en fråga som ni kanske kan svara på

Går det att dela en syrenbuske? Busken vi vill flytta består av väldigt många stammar och skulle passa bäst in i häcken ifall vi delade den på två mindre buskar. Är det överhuvudtaget möjligt?

• PlusEn

Vi tog bara den spetsiga spaden och hackade isär tuvorna, gick hur bra som helst! :)

• magnus07

Nu är busken delad och flyttad så med en lite vattning, skötsel o en massa tur i sommar så kanske vi inte har dödat den helt

Tack så jättemycket för hjälpen! Det är verkligen värdefullt att kunna få hjälp så här precis när man behöver det och inte kan vänta flera dagar.

• Växtälskaren

Tjena Magnus!
    Du ska vänta att flytta syrenen till i höst!!Flyttar du den nu och det blir en varm och torr sommar eller du har genomsläpplig/sandig jord kommer du få vattna tills du storknar. En så stor buske som två meter hög (och gud vet hur bred) kräver mycket vatten. Får du inte med en rejäl rotklump får du vattna ännu mer. Hösten innebär alltid regn så då får man hjälp. Visst går det nu med men jag hade definitivt väntat!
    Vad gäller rotklumpens storlek så ta till ordentligt. Den ska absolut inte vara mindre än busken är bred och djupet kommer bero på vilken jord du har på platsen. Är det en lerig jord finns det mycket vatten/näring i jorden och då behöver inte rötterna leta sig så långt bort/ner men är jorden sandig kan busken ha vuxit iväg längre på sin jakt efter vatten och näring.
    Vad du än väljer går det säkert bra men med mer eller mindre jobb. Lycka till! Växtälskaren (=utbildad inom trädgård)

• PlusEn

Vi gjorde ungefär precis tvärtom än vad du skriver Växtälskaren, och jag har tre fina syrener på gång här utanför nu..... Så nog tror jag det går...

Svar på tråden Flytta syrenbuske?