• Ninni76

Microlax till barn

Hej!

Min dotter har haft problem med bajseriet till o. från sen vi började ge henne riktig mat! Vi fick rådet av en sjuksköterska på akuten att ge henne microlax då hon hade krystat över en dag. Det kom en massa på en gång o. hårt är det.Jag ger henne massa vatten, katrinplommon, testat tempen.
    Men inget fungera... Jag ammar fortfarande nattetid, så man tycker ju att det borde mjukna upp...
    Nu undrar jag hur tätt får man ge microlax, enligt fass ittererar det inte tarmen. Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-05 14:05
    Hej!!

Idag på morgonen gav jag henne ett microlax, kom ut lite (som var stenhårt)....senare efter middagen kom ett stort lass av sig själv. Jag pratade med BVC o. det var ingen fara med det jag hade gjort...men att jag ska börja ge henne laktolos varje dag en vecka nu o. se...TAck för era svar...

• Svar på tråden Microlax till barn
  • flisansma

Min stora tjej hade superproblem med magen när hon va liten. Jag gav henne microlax många ggr under en period. Laktulos fungerade inge vidare alls på henne då hela hon va full för det smaka äckligt.
    Hon va runt 1 år då.
    Se till att hon rör på sig mkt och äter mkt fett när hon har problem med magen. bvc sa till mig att man kunde ge chips, messmör och sånt där som är lite fett.

Det är så jobbigt när de får så ont i magen, jag minns hur jag själv satt och grät för man förstår ju hur ont det gör på henne....

• neoaliya

Jag fick ge minsta microlax 4 kvällar i rad samt messmör i vällingen, sen kom det igång och då är det bara att se till att "undrhålla" det.

• Ninni76

Hej flisansma.

Tack för ditt svar. Jag gav henne microlax 4 ggr förra månader.
    vid 2 tillfällen med enbart 3 dagar emellan. Mellan dessa gånger skötte sig magen jättebra, (tömde nästan varje dag). Men sen när man läste här att det skadar tarmen på små barn, fick jag lite panik om jag har skadat henne (hon är 9 månader). JAg bara gett henne de 4 ggr. Ush....tänk om jag gjort något dumt.....

• tvåbarnsmorsa

Båda mina barn har problem med hård mage, de är på utredning på barnmottagningen som inriktar sig på dessa barn och de sa att det inte är någon fara att ge barn microlax under en begrensad tid. Mina barn skulle ha det dagligen i två veckor för att riktigt rensa tarmen.

Så det är ingen fara att ge barnet microlax mer än en gång, men om den hårda magen håller i sig ska du nog ringa och höra för det, för att förhindra framtida problem.

• flisansma

bvc säger som vanligt att du ska ändra kosten lite så hon får i sig fett som just messmör och vatten, samt massera magen.

Sen minns jag att min dotter bajsade nästan bara när hon fick microlax under några månader så därför blev det många gånger.
    Jag har med hört att man kan skada tarmen och att man inte ska vänja dom med microlax utan att de ska lära sig att bajsa själva.

Men vad gör man??? När barnet liger i sängen och spänner benen är kanonröd i ansiktet och skriker av smärta?? Jo microlax så klart om hon inte får ut bajset på nåt annat sätt.
    Min dotter är 10 år idag och har då inte haft nå problem med sina behov mer än då när hon va mellan 1 - 2 år.

Lycka till och hoppas det går över snart

• neoaliya

Äter hon mkt mjölk prod?? Min lilla blev sten hård i magen av det. Messmör i välingen har varit räddningen för våra tre barn då samtliga har haft problem med förstoppning (många resor till sjukhus för lavemang). Har du prövat det?

• Mary Poppins

Min dotter får Klyx då och då och Lactulos dagligen. Våra läkare säger att man ska ge Klyx till barn och inte Microlax men apoteket säger tvärtemot, hur sjutton ska man veta??? Jag gör iaf som läkarna säger men försöker att inte ge så ofta men det är ju så synd om dem när de har så ont!

Mitt tips är iaf, ordentligt med lavemang (vilken sort man än väljer) i några dagar och sen underhållsdos med Lactulos eller Laktipex dagligen om det inte hjälper med "lösande" mat, för det gör det inte här.

• Ninni76
    neoaliya skrev 2008-05-04 20:52:26 följande:
    Äter hon mkt mjölk prod?? Min lilla blev sten hård i magen av det. Messmör i välingen har varit räddningen för våra tre barn då samtliga har haft problem med förstoppning (många resor till sjukhus för lavemang). Har du prövat det?
    TAck för ditt svar. Nej hon äter inte mycket mjölkprodukter. Min väninna testade messmör i vällingen, då slutade hennes tös att äta välling...Men messmör på macka kanske man kan testa...
  • Kavat

Håller med neoaliya, mjölk kan ge hårda magar och det räcker med pyttelite mjölk. Vill du ta reda på det så måste du utesluta all mjölk i 2 veckor (4 om du ammar och då måste även du sluta med mjölkprodukter) och se om det blir bättre och sedan provocera med lite mjölk och kolla efter reaktion.
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html (Mjölkallergitråden)

Men angående fett, rapsolja är det absolut bästa och lättaste sättet att få i dem fett. Blanda i maten! Känns ju heller inte i smak. Jag har olja i välling och all mat och gröt till min son som är allergisk mot mycket.

Messmör är lösande men då gäller det att hon tål mjölk. Päron, katrinplommon, och ofta övermogen banan är lösande.

Bra att veta är att både ris och majs är stoppande.

Svar på tråden Microlax till barn