• Glass

borde det vara lag på cykelhjälm även för vuxna?

Vad tycker du och varför?

Om ja, ska det vara böter om man inte har det?

Om nej, varför inte cykelhjälm då det är bälteskrav i bilen?

Jag har ingen sidfot...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden borde det vara lag på cykelhjälm även för vuxna?
  • T T

Ja ..Tycker även det skulle vara böte om man inte har det..

• Clobberella

Finns det en lag på att barn ska ha hjälm?

• Midsommarafton 77

Det är ju en självklarhet att man har hjälm då man kör moped och motorcykel, så därdör tycker jag att det borde vara lag att ha cykelhjälm för alla också.

• norgesessan

barn ska ha hjälm ja, det finns lag på det. Angående vuxna struntar jag i vilket så länge jag och min sambo har hjälm..JAg fattar inte hur man som vuxen som har barn cyklar utan hjälm...ett enda fall med huvudet först, sen kommer man kanske inte ihåg sitt barn...

Emil 03 och Jonathan 05
  • annca

Nej!!!
    Sluta tala om för mig vad som är bäst för mig! Skrikandes
    Och för helvete inte böter! Förbannade överförmyndarsamhälle!

Och det är en STOR skilnad på bilbälte och cykelhjälm!

Har du inget bälte riskerar du att skada andra. Hjälmen hjälper bara dig själv. Och det är ju oftare armar och ben som råkar illa ut om man någon gång ramlar.

Jag överväger att skaffa en, om jag någon gång skulle skaffa fäste till barnstolen till min cykel också, men nu har jag inte det så nej, inte en potta på min skalle, som för övrigt får en fasasnfull huvudvärk bara av att ha mössa på sig! Självfallet har den som har lillskruttan på cyklen hjälm, men nu har jag aldrig det.

Däremot skulle det inte sitta fel med mer trafikutbildning även för fotgängare och cyklister, och koller på att cyklister rättar sig efter trafikregelerna! DET är något som skulel behövas i trafiken idag. INTE ett förb*nnat jäl*a hel*etes hjälmtvång!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • W W

Jepp.. då skulle alla vara tvungen att ha det o jag får inget att skylla på längre..

My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • Eva S

Nej det ska inte behöva vara lag på det. Det borde alla använda ändå. Precis som bilbälte.

• Emerald88

Absolut, det tycker jag. Jag bor i en stad där många personer cyklar och jag ser så få, så få människor som använder hjälm på sig när dom cyklar. Och det som är så fruktansvärt skrämmande är när barn sitter med bak på cykeln och barnet förstås har hjälm på sig men inte föräldern. Hur bra förebild är det egentligen?
    Förstår inte hur folk kan vara mer rädd om sitt hår än om sin ömtåliga skalle.

• Glass
    Eva S skrev 2008-05-05 13:08:11 följande:
    Nej det ska inte behöva vara lag på det. Det borde alla använda ändå. Precis som bilbälte.
    det är ju 1500:- i böter om man inte har bältet på sig, så visst är det lag på att man ska ha bälte...
    Jag har ingen sidfot...
  • appapp2

så länge alla som cyklar utan hjälm fyllt i sitt donatorkort, är det väl inte så dumt att de kör utan?

i större städer är det få som kör utan hjälm. trafiken uppmuntrar inte riktigt till hjälmlöst hojjande.

Svar på tråden borde det vara lag på cykelhjälm även för vuxna?