Det enklaste är att tänka så här: Drabbas du av en verklig kostnad, tex att du vid en olycka får din nya jacka förstörd som kostade 3000 kr ny, så kan du få ersättning för detta från en försäkring som täcker dylika kostnader. Du får då ersättning för just den jackan, med avdrag för ålder osv. Dock kan du inte få ersättning för jackan från ett annat bolag, för den "skadan" är redan täckt, betald. Samma sak gäller om du får ersättning för förlorad arbetsinkomst, taxiresor till vårdgivare m.m.
En summa som ska betalas ut vid en speciell händelse, tex att man blir handikappad till en viss del eller får missfall, kan däremot fås ut flera gånger från olika försäkringar. Det är en händelseförsäkring, som betalas ut vid en viss händelse. Viktigt när man begär ut ersättning från försäkringar är att vara tydlig med vad man begär ersättning för, och att försäkringsbolaget tydliggör vad de godkänt ersättning för och vad som de ev nekat.
Lita inte fullt på informationen som ni får om ni ringer ett försäkringsbolags kundtjänst. Jag ringde Trygg-Hansa (har deras betalförsäkring) för att fråga om ersättning vid sjukhusvistelse ingick (dvs innan födseln) och fick ett tydligt ja första gången, men sen när jag skulle begära ut den ersättningen blev det nej. Studerade man villkoren tydligt så framgick det att sådan sjukhusvistelse inte täcktes, utan bara sådan där barnet blir inlagt efter födseln. Så läs noga innan ni tecknar betalförsäkringar så att ni förstått vad de täcker. Jag har försökt komma fram till vilken som är bäst, men det är inte helt lätt att jämföra dem.