• LillaRonjaa

Gör det ont att bli igångsatt, ta hål på hinnorna?

Jag är inte orolig inför själva förlossningen men har en undran och det är om det gör ont ifall dom behöver sätta igång en? Det är nog det enda jag oroar mig för. Sen om det gör ont att ta hål på hinnorna? Tycker det låter så hemskt "ta hål på hinnorna", gör ont i hela mig.. Uhh! Annars känner jag mig faktiskt helt lugn inför förlossningen och längtar jätte mycket!

• Svar på tråden Gör det ont att bli igångsatt, ta hål på hinnorna?
  • MamaKajsa

*fniss* nädu, ta hål på hinnorna har jag gjort med fyra barn och jag känner i vilket fall INGENTING av det.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • Kristin24

att ta hål på hinnorna känns inte alls, det är när värkarna kommer igång det känns. Men själva hålstickandet känns inte.

En igångsättning blir väldigt intensiv, det blir tätt mellan värkarna men öppningsförloppet kan ta tid ändå.  Men det finns ju bedövnig, tacka vet jag EDA

Go och glad Kexchoklad
  • beibikär

Jag har fått starta mina förlossningar både spontant och med igångsättning och både så att vattnet gått av sej själv och genom att ta hål, det är INGEN skillnad, enligt mej och mina erfarenhetet.
    Det gör ont att föda barn, men inte att ta hål på hinnor...

Lycka till!

• LillaRonjaa

hehe okej vad bra. bara för att man säger att man "tar hål" så mår jag nästan illa. vet inte varför men de är väl bara bilden av det vad jag har fattat så skrapar dom på hinnorna, dom sa de på barnmorskorna på tv, hehe.

är alltid skrajsen för smärtan som kommer utav att någon gör nått med en, som typ nålstick mm. men om det gör ont i min kropp utan att någon pillar på den är det inte alls för mig en lika hemsk tanke då vet man ju inte när smärtan kommer utan den bara kommer, sticker någon en nål i en så vet man att det gör ont och då gör det ont bara för att man "vet" det haha flummig förklaring men tack för svaren iaf!

• Altariel

Blev inte igångsatt, men jag fick värkstimulerande drop.
    Mina värkar blev mer intensiv, men inte mer smärtsamma.

Att... hm.. "Röja hinnorna ur vägen" gör inte alls ont. De känns lite flummigt, som att man kissar på sig tvärt
    Men de gör de väl vid spontan vattenavgång oxå skulle jag tro

• Kristin24

När barnmorskan på BB tog hål på mina hinnor så anände hon som en virknål och rispade på hinnorna med, direkt efter att vattnet gått så kom mina värkar jätte tätt, hann inte hämta andan och plötsligt var krystvärkarna igång. Men detta var med andra barnet.

Go och glad Kexchoklad
  • ElinOEmilia

Jag fick bli igångsatt, och att ta hål på hinnorna kändes verkligen ingenting.
    Jag hade haft värkar i 3 dygn innan (det hela var igång men livmodermunnen var för seg så det ville inte öppnas av sig självt) och hade det inte varit så långdraget så hade jag nog inte tyckt det var så hemskt.
    När de började igångsättningen så var jag öppen 1 cm bara och sedan tog det bara 6 ½ timme innan lilla Emilia kom ut. Så det kan gå undan också! :)
    Men min upplevelse av att bli igångsatt var helt ok! =)

• jelt

Det känns inte när de tar hål på hinnorna! Själv hoppas jag på att få igångsättning, då helst med amniotomi (när de tar hål på hinnorna).

• Skytten75

Det känns inget när de tar hål på hinnorna!

• kiron

Jag tyckte det var en befrielse när de tog hål på hinnorna, trycket lättade! För en stund!

Hugo min 1åring!
  • Micaela

Hej jag blev igångsatt och det tog ca 12 timmar allt som allt...EDA´n funkade inte på mig oc dom säger att den inte alltidg funkar om manblir igångsatt...det var väldigt intensivt men ut kom hon till slut

• Nathaliiiie

Ta hål på hinnorna känns inte det minsta, tvärtom..
    det är såå skönt.. det liksom släpper trycket !!

• noahs

Blev också igångsatt o jag tyckte inte det kändes nåt speciellt när de tog hål på hinnorna. Kan ha med både hur du själv upplever det o vilken barnmorska man har (som är duktig på att ta hål).

• Vonkan84

Det känns inte när dom tar hål på hinnorna men däremot blir värkarna mycket starkare än innan.

* Casper 080210 *
  • 1978nettan

känns inget som de andra sagt redan

Svar på tråden Gör det ont att bli igångsatt, ta hål på hinnorna?