Inlägg från: vill bli mamma meddetsamma |Visa alla inlägg
  • vill bli mamma meddetsamma

Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?

för att klargöra en sak så tjänar en mäklare inte mer än vad han eller hon är beredd att jobba. folk här verkar tro att mäklare tjänar så himla mycket pengar för nästan inget jobb alls. men en mäklare jobbar hårdare än man tror. här hemma ringer telefonen alla min käre sambos (ja, han är mäklare) lediga stunder. han arbetar 6 dagar varje vecka till sena sena kvällar för att just NI ska få era boendeaffärer så lyckade som möjligt. säljer en mäklare ingenting får han heller ingen lön. av den provision han tar går ju mestadels till firman och en liten del till honom själv.

så fruktkorgen är nog väldigt uppskattad som tack för ett bra jobb!

Miss Lau skrev 2008-05-06 08:34:08 följande:
    Tyler Durden skrev 2008-05-06 08:32:55 följande:
    Nja, skitdåligt tror jag aldrig att de kommer tjäna men "normalt" kanske det kan bli om priserna störtdyker.
    men om de inte säljer något då? vad tror du de tjänar då????
    Winnertaco skrev 2008-05-09 21:15:01 följande:
    Då kanske man har valt fel yrke?
    nej tänk ett steg längre... vissa månader (tex december) ligger marknaden rätt så nere och då säljs inte många lägenheter. en sådan månad tjänar många mäklare 0 kr.

det är så synd att det i vårt land är en spik i ögat hos massmedia och många medborgare när en del yrkesgrupper kan tjäna mycket pengar. en del mäklare kan tjäna mycket bra men det ligger ju väldigt hårt arbete bakom och nästan ingen fritid alls.

Winnertaco skrev 2008-05-09 21:18:48 följande:
    Fortfarnade så är det frivilligt att bli mäklare. När man väljer yrke måste man ju vara medveten om både fördelar och nackdelar?
    självklart, nu förstår jag inte riktigt hur du kom in på det. diskussionen var huruvida man ska skicka en fruktkorg till sin mäklare eller inte. och varför i hela friden ska man strunta i det av anledningen att en mäklare kan tjäna bra pengar???

Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 21:23:24 följande:

inte dom som jobbar hårt=O)vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:17:06 följande:
    nej alldeles riktigt och det är väl de som i så fall förtjänar den där fruktkorgen???

Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 21:26:39 följande:

visst kan man men jag skulle inte ha råd(eller lust) att ge alla jag gör affärer med en fruktkorg. Tycker snarare att mäklaren borde skicka en fruktkorg till mig...eller två för den delen som fick tjäna pengar tack vare mig....då kanske man ringer samma nästa gg.vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:23:32 följande:
    men du hade inte tjänat vad du tjänade om det inte var för mäklaren.
    Winnertaco skrev 2008-05-09 21:25:03 följande:
    Jag struntar inte i det av den anledningen att de tjänar bra med pengar, jag struntar i det eftersom jag anser att jag redan betalt för tjänsten genom provisinen. Skrev även att om de tex får upp priset betydligt mer än man väntat sig så skulle vi säkerligen gör nått extra för den mäklaren!
    det är en annan sak, det förstår jag.

att ge någon, oavsett i vilket sammanhang, en uppskattning tillhör en glädjestund i vardagen. det jag inte förstår är de som inte gör det för att personen i fråga tjänar mycket pengar. det har ju inte alls något med uppskattningen att göra.

Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 21:31:20 följande:

jodå....hade kunnat göra det bättre själv.vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:27:35 följande:
    trist för dig att du valde fel mäklare, bättre lycka nästa gång!
    Winnertaco skrev 2008-05-09 21:34:57 följande:
    Ja, exakt! Om man är otroligt nöjd med mäklarens insats så vill man ju visa lite mer uppskattning. Jag struntar blankt i om mäklaren tjänar massor med pengar på att sälja ett hus dyrt. Även JAG tjänar ju på det om det är mitt hus han/hon säljer, och då är ju en fruktkorg inte helt fel! Ett billigt pris om man kanske fick 2-300 000 mer än man förväntat sig vid försäljningen!
    vi är helt överrens!!!
    Thursday skrev 2008-05-09 21:42:09 följande:
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:31:52 följande:
    Det har det med saken att göra att mäklaren inte offrar sin tid och resurser bara av sitt goda hjärta och för att göra mig en tjänst, utan att han gör det för att han hoppas kunna dra in bra med cash. Om någon ger mig något extra av sig själv, så kan det vara värt en extra uppskattning tillbaka, men om de ser mig som en möjlighet att själv tjäna pengar så är vi inte på blombukettsnivå.
    nej håll du inne med dina blombuketter du.
    Pejgan skrev 2008-05-09 21:50:58 följande:
    men "en glädjestund" och "bör" ÄR inte samma sak!man BÖR säga tack om någon håller upp dörren, man BÖR ha på sig kläder när man är på offentliga platser, man BÖR inte peta näsan så andra ser... Folkhyfs. Det tillhör inte folkhyfs att ge presenter för att någon utför det jobb de får betalt för
    absolut inte och det har jag aldrig sagt heller. jag håller med dig.

snåljåp är inte ett ord jag använder, men känner du dig träffad så fine by me! min sambo tjänar alldeles perfekt med pengar nästan varje månad. gött!

Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 22:10:34 följande:

Hur ofta får din man presenter då?vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:54:00 följande:
    inte ofta, men det händer att han får en fin flaska vin eller en whiskey och han blir alltid mycket glad och tacksam. det är väl ingen yrkesgrupp som räknar med presenter men som människa blir man ju glad när någon uppskattar vad man gör!
    Thursday skrev 2008-05-09 22:20:44 följande:
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 22:14:26 följande:
    Det är det väl ingen som har ifrågasatt? Men som det låter på dig är ju mäklare nästintill som Moder Teresa och jobbar 6 dagar i veckan varje ledig stund för inget betalt så att andra ska få det bra och därför borde vi alla överösa dem med presenter.
    abslout inte, lägg inte ord i munnen på mig är du snäll. många i tråden har skrivit att mäklare tjänar så mycket för lite jobb och det är det jag ifrågasätter. om du läser mina inlägg så skriver jag att mäklare tjänar mycket bra lön om de är beredda att jobba mycket. presenter kan man väl ge till vemman vill, oavsett lön.
Svar på tråden Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?