• Winnertaco

Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?

Nja... kanske om de gjort ett dunderjobb och fick upp priset rejält eller så. Annars anser jag nog att jag betalat nog i och med provisionen. Att den sen inte går direkt till mäklaren är en annan femma, men jag är inte heller gjord av pengar

Vill bli mamma med detsamma:
    Man väljer ju om man vill bli mäklare eller inte också...

• Winnertaco
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:17:06 följande:
    nej tänk ett steg längre... vissa månader (tex december) ligger marknaden rätt så nere och då säljs inte många lägenheter. en sådan månad tjänar många mäklare 0 kr.
    Fortfarnade så är det frivilligt att bli mäklare. När man väljer yrke måste man ju vara medveten om både fördelar och nackdelar?
  • Winnertaco
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:21:25 följande:
    det är så synd att det i vårt land är en spik i ögat hos massmedia och många medborgare när en del yrkesgrupper kan tjäna mycket pengar. en del mäklare kan tjäna mycket bra men det ligger ju väldigt hårt arbete bakom och nästan ingen fritid alls.
    Fortfarande, helt frivilligt...
  • Winnertaco
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:23:32 följande:
    självklart, nu förstår jag inte riktigt hur du kom in på det. diskussionen var huruvida man ska skicka en fruktkorg till sin mäklare eller inte. och varför i hela friden ska man strunta i det av anledningen att en mäklare kan tjäna bra pengar???
    Jag struntar inte i det av den anledningen att de tjänar bra med pengar, jag struntar i det eftersom jag anser att jag redan betalt för tjänsten genom provisinen. Skrev även att om de tex får upp priset betydligt mer än man väntat sig så skulle vi säkerligen gör nått extra för den mäklaren!
  • Winnertaco
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:27:35 följande:
    Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 21:26:39 följande: men du hade inte tjänat vad du tjänade om det inte var för mäklaren.
    Nej, men de gör sitt jobb helt enkelt. Och därför betalar man provision, och behöver därmed inte skicka en fruktkorg som tack.
  • Winnertaco
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:31:52 följande:
    att ge någon, oavsett i vilket sammanhang, en uppskattning tillhör en glädjestund i vardagen. det jag inte förstår är de som inte gör det för att personen i fråga tjänar mycket pengar. det har ju inte alls något med uppskattningen att göra.
    Ja, exakt! Om man är otroligt nöjd med mäklarens insats så vill man ju visa lite mer uppskattning. Jag struntar blankt i om mäklaren tjänar massor med pengar på att sälja ett hus dyrt. Även JAG tjänar ju på det om det är mitt hus han/hon säljer, och då är ju en fruktkorg inte helt fel! Ett billigt pris om man kanske fick 2-300 000 mer än man förväntat sig vid försäljningen!
Svar på tråden Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?