• Thursday

Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?

vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:31:52 följande:

att ge någon, oavsett i vilket sammanhang, en uppskattning tillhör en glädjestund i vardagen. det jag inte förstår är de som inte gör det för att personen i fråga tjänar mycket pengar. det har ju inte alls något med uppskattningen att göra.
    Det har det med saken att göra att mäklaren inte offrar sin tid och resurser bara av sitt goda hjärta och för att göra mig en tjänst, utan att han gör det för att han hoppas kunna dra in bra med cash. Om någon ger mig något extra av sig själv, så kan det vara värt en extra uppskattning tillbaka, men om de ser mig som en möjlighet att själv tjäna pengar så är vi inte på blombukettsnivå.
  • Thursday

vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 21:47:57 följande:

nej håll du inne med dina blombuketter du.
    Någons sambo som inte dragit in vare sig arvoden eller buketter den här månaden? Är det några andra yrkesgrupper som du anser att man är en snåljåp om man inte köper presenter till?
  • Thursday

vill bli mamma meddetsamma skrev 2008-05-09 22:14:26 följande:

Sandra och Frippe skrev 2008-05-09 22:10:34 följande:inte ofta, men det händer att han får en fin flaska vin eller en whiskey och han blir alltid mycket glad och tacksam. det är väl ingen yrkesgrupp som räknar med presenter men som människa blir man ju glad när någon uppskattar vad man gör!
    Det är det väl ingen som har ifrågasatt? Men som det låter på dig är ju mäklare nästintill som Moder Teresa och jobbar 6 dagar i veckan varje ledig stund för inget betalt så att andra ska få det bra och därför borde vi alla överösa dem med presenter.
  • Thursday
    williewillie skrev 2008-05-09 22:27:28 följande:
    tja en hel del folk får ju faktiskt en del uppskattning utöver sin vanlig lön.
    My point exavtly, om man gjort *mer* än sitt jobb och gett något extra av sig själv, då kan man väl ge en blomma till vem som helst. Men den som gör sitt jobb, som man har åtagit sig och har betalt för, den ska ju inte automatiskt ha presenter bara för att det är ett uppdragsavtal.
Svar på tråden Visst borde man skicka en presentkorg till sin mäklare?