• Dilara06

Gå på potta???NÄR?

Hm jag vet inte hur jag ska börja med att lära min dotter att gå på pottoch HUR? Hon vägrar att sitta på potta och när hon går utan blöja hemma så kissar hon och bajsar på sig sen så kommer hon fram till mig och kollar mig i ögonen på något speciellt sätt:) då förstår jag att hon har gjort på sig!!

Men jag vet inte om det är dags att börja med potta hon är 19 månader det kulle vaa sååå skönt att slippa blö

• Svar på tråden Gå på potta???NÄR?
  • Helene m Olivia o Sigrid

Klart att det är dags!
    Mina var helt blöjfria vid 20 mån.

Sätt henne på pottan när du själv går på toa och säg "nu ska vi kissa".
    Passa på när hon just vaknat eller just har ätit, då brukar det komma nästan av sig själv.
    Vill hon inte sitta på pottan kanske toan funkar bättre? Du går ju inte på pottan!

Om hon kissar på sig så säg bara glatt "oj, nu kom det kiss, vi kissar på toan istället" och så sätter du henne där en liten stund.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Lottis Pottis

Alla barn är ju olika och mognar olika. Men ställ fram pottan någonstans. Ja hade min dotters i vardagsrummet. Då kunde hon sätta sig när hon själv kände för de. Fick studera den så de inte va något främmande föremål som man skulle sitta på.
    Men sen kan man ju göra som rutin att sätta barnet på pottan ja typ som på morgonen och efter måltider.

Leksing tills ja dör !
  • gravid72

Vi har låtit pottan stå framme på toaletten en längre tid, och dottern på två år har varit lite intresserad fram och tillbaka, satte sig med kläder på och låtsades kissa flera gånger, vi frågade om hon ville ta av blöja och kiss på riktigt, vilket hon gärna ville - men kom sällan något.

Nu - ca 4-5 mån efter detta vill hon ofta gå utan blöja hemma och är jätteduktig på att själv berätta när hon vill gå på pottan, även när hon sitter i badet går hon upp och sätter sig. Visst har det hänt ett par olyckor men det får man ju ta!

Jag tror inte man ska tvinga fram något, det kommer med tiden av sig självt - bara man uppmuntrar! Lycka till!

• annikaloppan
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-05-06 09:25:35 följande:
    Klart att det är dags! Mina var helt blöjfria vid 20 mån.Sätt henne på pottan när du själv går på toa och säg "nu ska vi kissa".Passa på när hon just vaknat eller just har ätit, då brukar det komma nästan av sig själv.Vill hon inte sitta på pottan kanske toan funkar bättre? Du går ju inte på pottan! Om hon kissar på sig så säg bara glatt "oj, nu kom det kiss, vi kissar på toan istället" och så sätter du henne där en liten stund.
    Det är inte alls så klart att det är dags! Fundersam
    Alla barn är olika. 

Tex så var inte min son blöjfri vid 20 månader.

TS.
    Idag är min son 2 år och 7 månader. Han har varit blöjfri på dagen i kanske en månad och idag så började dagis med pottan/toaletten också.
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • Cilla77

Håller med annikaloppan - hon kanske inte alls är redo än. Vi försökte med Amanda när hon var ca 20 månader och hon vägrade då totalt att sitta på pottan. Så efter vi hade försökt i flera veckor gav vi upp och plockade fram den igen när hon var 2½ och det gick hur bra som helst tog max 2 veckor så var hon helt torr.

• Helene m Olivia o Sigrid
    annikaloppan skrev 2008-05-06 13:46:02 följande:
    Det är inte alls så klart att det är dags! Alla barn är olika. Tex så var inte min son blöjfri vid 20 månader.TS.Idag är min son 2 år och 7 månader. Han har varit blöjfri på dagen i kanske en månad och idag så började dagis med pottan/toaletten också.
    Det blir knappast enklare om man väntar!
    Egentligen är det smartast att vänja dem vid potta/toa redan när de är små bäbisar! (inte "potträning" utan bara ett alternativ till blöjan)
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • annikaloppan
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-05-06 16:27:48 följande:
    Det blir knappast enklare om man väntar!Egentligen är det smartast att vänja dem vid potta/toa redan när de är små bäbisar! (inte "potträning" utan bara ett alternativ till blöjan)
    För oss var det definitivt lättare att vänta!
    Alla är olika.

Jag köpte pottan lagom till hans ettårsdag och då fanns det inget intresse från hans sida. Sen har pottan stått i badrummet tills han tog initiativet. Så det har gjort det lättare att vänta på honom!
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • Lottis Pottis

Det här e ju ett ämne som alla föräldrar har olika erfarenheter om. Så klart tycker man oftast att ens eget sätt e de som är rätt. Men finns inget som är rätt eller fel.

Om ett barn är redo för pottan har ju absolut inget med en viss ålder att göra utan om barnet är moget för de.

Så hur man gör så e de upp till var och en. Inget är varken rätt lr fel. De e iaf min åsikt.

Leksing tills ja dör !
  • annikaloppan
    Lottis Pottis skrev 2008-05-06 16:44:31 följande:
    Det här e ju ett ämne som alla föräldrar har olika erfarenheter om. Så klart tycker man oftast att ens eget sätt e de som är rätt. Men finns inget som är rätt eller fel. Om ett barn är redo för pottan har ju absolut inget med en viss ålder att göra utan om barnet är moget för de.Så hur man gör så e de upp till var och en. Inget är varken rätt lr fel. De e iaf min åsikt.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    Det är det jag också har försökt säga.
    ◊ William 05 10 15 ◊
  • pellan

Vi har en potta som fått stå framme i ett halvår ungefär (sonen är snart två). Jag har verkligen inte gjort någon grej av den utan bara liksom informerat att det här är pottan, där kan man kissa. Ibland har jag glatt sagt att nu ska jag kissa, kom så går vi in tillsammans, och tagit honom med in på toa.

Men han har aldrig velat sätta sig på pottan, inte ens med kläder, inte ens som en rolig grej. Och jag tror knappast att det har med själva kissandet att göra, för så långt har vi liksom inte ens kommit - jag menar att jag tror absolut inte att han känner någon press att "göra rätt" eller så. Det är som om han bara inte fattar grejen alls.

Men nu i sommar ska jag låta honom springa mycket naken. Jag tror att när han väl fattar hur maskineriet funkar, så kommer han att vilja kissa där man ska. Häromdagen när han var naken kom han springande och hämtade mig och sa "kissa, kissa" och pekade "DÄR!" där han hade kissat, så det börjar kanske klarna lite

Svar på tråden Gå på potta???NÄR?