Inlägg från: bagheeragirl |Visa alla inlägg
  • bagheeragirl

Adoterad tjej som gärna svarar på frågor om hur det är att vara adopterad

hejsan
    Jag är en tjej på 27 som är adopterad från SriLanka när jag var bebis, 8 månader var jag när jag kom till Sverige med mina adoptivföräldrar. Jag svarar gärna på frågor av er som undrar hur det är att vara adopterad och ni som funderar på att adoptera, andra är också välkomna att fråga.

• Svar på tråden Adoterad tjej som gärna svarar på frågor om hur det är att vara adopterad
  • bagheeragirl

hejsan tyvärr har jag inga adoptivsyskon.Enda barnet. Hade mkt gärna viljat ha syskon.

• bagheeragirl

hejsan Jag som enda barnet och adopterad tycker absolut att ni ska skaffa bio barn om ni har den möjligheten. Jag enda barnet har jag tyckt det varit lite ensamt, men sen har jag en nära kompis som är adopterad från samma barnhem som mig och våra föräldrar har god kontakt och haft under vår uppväxt så hon är som en stora syster för mig. Vi är födda samma år.

Jag känner flera som trodde att dom inte kunde få bio barn och därför adopterade och sen fick de bio barn efter en tid. Och det har aldrig varit ngn skillnad på de barnen. De ser varandra som syskon. Så jag har bara positiva erfarenheter, men jag förstår hur ni funderar.

Har ni möjlighet att få bio barn och det är det ni allra helst vill så tycker jag att ni ska satsa på det?
    Men vill ni hellre adoptera så gör det.
    jag tror din son blir glad över syskon oavsett hur bebisen kommer till er.

Så följ erat hjärta.

• bagheeragirl
    Svar på #8
    Hej Gnista !

jag vet inte om det är för eller nackdel att adoptera barn från samma land eller olika.

Om jag går till mig själv skulle jag nog tycka att det var roligare om vi syskon kom från samma land, för på ett sätt har man mer gemensamt och när barnen är vuxna kan de besöka landet ihop om de skulle vilja. de kanske känner mer samhötighet med varandra. Jag känner fler som är adopterade från olika länder som indien, colombia och nea guinea. men det är med dom som är från srilanka som jag känner mest samhörighet.

Men det behöer ju inte vara så för era barn, det är ju bara hur jag känner. Kan ju oxå vara intressant för barnen att komma från olika länder och kulturer oxå.

Jag har faktiskt funderat på hur jag skulle ställa mig om jag skulle adoptera och jag kan säga att jag skulle vilja ha ett barn från srilanka eftersom jag kommer därifrån. men sedan skulle jag kunna tänka mig ett annat land oxå för barn nummer två.

Jag har haft underbara adoptivföräldrar som under min barndom pratade mkt om mitt hemland och hur det var när dom hämtade mig där, så vi har kunnat prata öppet om allt. även om min bio mamma som jag idag försöker finna, har börjat söka lite smått. Jag är intresserad av mitt ursprung och har ej varit tillbaka i landet, men planerat en längre resa dit för att utforska landet.

Så jag tycker det är viktigt att prata med sina adoptiv barn om deras ursprung och hur det var när man hämtade dom osv.
  • bagheeragirl
    Svar på #11
    Hej Gnista!

Jag tycker det är viktigt att prata om barnets ursprung, och hur han hade det på barnhemmet osv. vet man vilka bio föräldrarna är och har kort på dem tror jag det är viktigt för barnen att se dessa. Jag har en bild på min bio mamma och jag kan inte säga hur tacksam jag är för den bilden. Den bilden ger svar på så många frågor, jag vet hur hon ser ut och jag ser att jag liknar henne.

Svar på tråden Adoterad tjej som gärna svarar på frågor om hur det är att vara adopterad