• Alladdina

KUB test i Skåne?

Är det någon som vet om Region Skåne börjat göra KUB test på kvinnor över en viss ålder? Jag var gravid i vintras (slutade tyvärr med missfall) och då sa BM att de än så länge bara erbjöd NUPP till kvinnor över en viss ålder, men att de inom en snar framtid skulle börja erbjuda KUB. Är nu gravid igen men har inte orkat ringa och fixa tid för inskrivning än.

• Svar på tråden KUB test i Skåne?
  • Dingisklan

Hej!

Jag tror inte de erbjuder KUB-test ännu, bara NUPP-test om du är över 33. Dock öppnar en ny privat ultrajudsklinik i Malmö nu i maj där man kan göra KUB-test www.emmaultraljudsklinik.se

• Luna29

De gör kub i Lund. Fick erbjudande om det i februari när jag var i v13 eller 14. Valde dock fvp istället.

• Alladdina

Hej "Luna29"!

Vet du om de erbjuder KUB till alla som är över 33 år? Fvp erbjuder de bara om man är över 37 vill jag minnas. Jag är 34 år och i vintras när jag var gravid så försökte jag tjata till mig ett fvp pga sjukdom i släkten, men det blev blankt nej. Den snorkiga läkaren nästan hånade mig för min oro. När jag sedan fick mf några dagar senare kan ni ju gissa vilken läkare som råkade jobba på akuten just den dagen.... Jag höll på att börja gråta bara jag såg henne. Suck! Får hoppas att den här graviditeten slutar lyckligare!

• Pildi

PÅ Cura kliniken erbjuds alla kvinnor oavsett ålder KUB, om de vill.

• MizzAnna

Jag blev tillfrågad om jag ville göra CUB på Cura kliniken å jag är bara 28 år, så i Malmö gör dem det.

• Copkat

Ringdee Curakliniken och sköterskan där sa att de bara gör NUPP vilket är ultraljudet och att bara sjukhus gör CUB vilket är blodprov.
    Vad jag förstått är CUB= Nupp och blodprov. Är det inte så tjejer?
    Nu är jag lite förvirrad över hennes svar.

• MizzAnna

Jo så är det. Kan du inte fråga din barnmorska? Fick remiss från min barnmorska i Trelleborg så jag fick åka till MAS å ta blodprov sen två veckor efter var jag på curakliniken å kollade.

• Alladdina

Nu har jag varit hos BM på inskrivning och nu erbjuds alla i Region Skåne över 33 år KUB (blodprov+ultraljud(NUPP)). Lycka till allihopa!

Svar på tråden KUB test i Skåne?