• Hallonsaft

Dagis i Tumba?

Vi ska flytta till TumbaVretarna om 3v. Detta kom plötsligt så nu har vi 2 månader på oss att hitta ny förskola till vår snart 3 åriga tjej. Just nu går hon på en som vi är supernöja med, de känns som om vi inte kommer hitta ett som ens kommer i närheten av vad hon har nu.

Så ge oss lite hopp! Berätta Dina erfarenheter av förskolorna i Botkyrka kommun (Tumba)

• Svar på tråden Dagis i Tumba?
  • Sarge

Hej hej!

Bor i Tumba, Nackdala, dvs på andra sidan vägen från Vretarna!
    Välkommen hit!!!!

Min dotter har inte börjat på dagis än för hon är för liten, men jag har hört från flera att dagiset Ängsgården i Vretarna ska vara kanon!
    Kolla på botkyrka.se för kontaktuppgifter.

Lycka till

• Hallonsaft

Hej!

Har i morse varit på besök på ovanstående dagis. Aldrig i livet att jag sätter min dotter där. Det var inget roligt besök!! Jag letar vidare.....

• marina 81

varför vill ni flytta till botkyrka??

• vadskajaghetadå
    http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/170113

jag tycker om detta radhus, skulle kunna bo där, men jag trivs bättre i hägersten.

min kompis bor i tullinge och där dom bor är det lugnt och fint.

hela botkyrka är inte dåligt, eller vad menade du???

OT
    marina 81 skrev 2008-05-20 00:06:34 följande:
    varför vill ni flytta till botkyrka??
    Min toOokiga -----------> humlansblogg.blogspot.com/
  • Hallonsaft

Vad menar Du med Din fråga?

Vi har valt att flytta till Tumba, vretara för att det är nära naturen. Vi har skogen bakom knuten, kossorna går och betar inte långt ifrån. Bättre att bo i radhus än i lägenhet för vår dotter.

Hade Du något svar att ge på min fråga eller är det något annat Du vill veta som inte har med ämnet att göra?

• marina 81

Jag menade inget dåligt, jag undrade bara varför just Botkyrka? Jag har inte haft bra erfarenheter av den kommunen

• Hallonsaft

Ja, tyvärr är det väl så med alla kommuner. Beror väl lite på var i kommunen man bor. Flyttar från en "fin" kommun och även där får man både positiva och negativa erfarenheter. Botkyrka är stort och vi har lyckats få ett radhus i ett jättetrevlig område. Så jag hoppas det blir bra!

• Astrid83

Har tyvärr inget tips om dagis i Tumba, men undrar av ren nyfikenhet vad som inte kändes bra med dagiset ni besökte..?

Hallonsaft skrev 2008-05-20 00:04:48 följande:
    Hej! Har i morse varit på besök på ovanstående dagis. Aldrig i livet att jag sätter min dotter där. Det var inget roligt besök!! Jag letar vidare.....
  • Hallonsaft

Ja, var ska man börja....

Jag och min sambo gick in på förskolan. Det for runt massor av barn i hallen, och angränsande rum. Såg inte röken av någon personal. Barnen hoppade från möbler och tjoade och tjimmade.
    Efter att ha gått igenom hallen och ytterligare ett rum utan att höra/se någon personal så frågade vi ett av barnen om det fanns någon fröken. Jodå, där borta pekade de mot ett rum en bit bort. Där inne satt 2 st personal och åt frukost. Ett barn satt brevid dem. De satt och pratade och hade noll koll på barnen som vi passerat på vägen in. Det är väl menigen att personalen ska äta med barnen och inte efter när barnen försvunnit iväg.

Sen var det så otroligt stökigt, rörigt, mörkt och slitet. Upplevelserummet bestod av ett tomt rum med två ikeagarderober. En som låg ner på golvet som barnen kunde krya in i och en som stod upp som de kunde ha som koja.
    Lekrum och matrum var samma sak. Det var 41 barn på avdelningen och borden räckte inte till när barnen skulle äta, så de fick äta i omgångar. Det var stora vuxenbord och stolar. Ingenting på hela dagiset var anpassat för barn. Stora toaletter och handfat.

Byggrummet bestod av 3 små backar med lego. Personalens skrivbord/databord stod i det kombinerade mat- och lekrummet. Med sladdar och pärmar. Eluttagen var ej pluggade. Frukosttallrikar, glas, skedar och matvagn stod kvar i lekrummet trots att frukosttiden var slut. Barnen fick själva välja när de skulle äta frukost. Det var som drop-in.
    Personalen sa även att det är barnen som styr och de som leder.

Personalen såg oengagerade ut och stod och smsa och pratade med varann med ryggarna mot barnen.

Det var sån otroligt kaos, så det kändes verkligen inte bra i magen när vi var där.

Men på måndag ska vi åka och titta på ett nytt ställe.... hoppas på det bästa.

• Sarge

Åh, vad synd!
    Man måste gå på magkänslan!
    Hoppas att det finns ett annat bättre dagis!

Jag vet att det även finns ett familjedaghem på en gata som heter Långsvängen i Vretarna.

Bortsett från vad folk tycker om kommunen så måste jag bara säga att det är kanon att bo här om man bor i "rätt" område!
    Vretarna är jättefint, liksom Nackdala, Uttran med flera områden här.
    Jag & min man har aldrig haft några problem med att bo i Botkyrka kommun, trots att vi båda är uppväxta i "fina" innerstan (Östermalm/Kungsholmen)
    Jag skulle aldrig betala flera miljoner till för att mitt hus skulle ligga i en "fin" kommun!

Svar på tråden Dagis i Tumba?