• Hallonsaft

Dagis i Tumba?

Vi ska flytta till TumbaVretarna om 3v. Detta kom plötsligt så nu har vi 2 månader på oss att hitta ny förskola till vår snart 3 åriga tjej. Just nu går hon på en som vi är supernöja med, de känns som om vi inte kommer hitta ett som ens kommer i närheten av vad hon har nu.

Så ge oss lite hopp! Berätta Dina erfarenheter av förskolorna i Botkyrka kommun (Tumba)

• Svar på tråden Dagis i Tumba?
  • Hallonsaft

Ja, nu ska vi till Nackdala förskola på måndag och kika. Hoppas det blir bra!

Ja, vretarna är jättefint! I övrigt känner jag inte till kommunen mer än Tullinge då jag tränar hund där. Men vi har hela sommaren på oss att kolla runt.

• Sarge
    Hallonsaft skrev 2008-05-21 16:36:23 följande:
    Ja, nu ska vi till Nackdala förskola på måndag och kika. Hoppas det blir bra! Ja, vretarna är jättefint! I övrigt känner jag inte till kommunen mer än Tullinge då jag tränar hund där. Men vi har hela sommaren på oss att kolla runt.
    Spännande!
    Lova att skriva en rad om vad du tyckte, för min dotter har precis blivit erbjuden dagisplats där...pappret damp ner i brevlådan igår
    Ska försöka avlägga visit i slutet av nästa vecka....

ha det gott!
  • Hallonsaft

Jaha! Skoj, vi ska dit på måndag som sagt. Så jag avlägger rapport om vad jag tyckte. Har iof väldigt höga krav. Det är inte lätt att slå dotterns dagis som hon har i dag. Då krävs det något extra.

• Jenny 1976

Åh även jag vill höra vad du tycker om Nackdala då vi sökt det dagiset till vår dotter. Vi har hört mycket bra saker om det och det man kan läsa om det på hemsidan verkar toppen så här är en till som väntar på din "rapport"
    Lycka till!

Stolt mamma till Moa 061208 och Sebastian 080204
  • Jenny 1976

Får jag nyfiket fråga om du tränar hund på F18?

• Hallonsaft

Hej!

Självklar så ska jag rapportera. Ska försöka komma ihåg. Tränar ibland på F18. Men oftast blir det på klubben i Loviseberg.

• Hallonsaft

Så nu har vi kommit hem i från Nackdala. Det kändes faktiskt bra. Det var trevlig personal, bra lokaler och ordning & reda.

Så vi ska kika på 2 andra ställen också, men det är fullt tänkbart att vi anmäler dottern dit.

Om Ni ska dit på besök så hojta gärna till om hur Ni upplevde det.

• Jenny 1976

Vad skönt att höra, du får gärna berätta lika detaljerat som ängsgårdenbesöket

• evita

ts

om ni ska flytta till vretarna så föreslår jag att ni åxå kollar på björkbackens fsk... då ert barn automatiskt kommer tillhöra björkhaga skola så är det dagiset som ligger närmast...

kommer även att inboxa dig ang ängsgården...

• Hallonsaft

Ja, när vi kom dit så den första person vi möter när vi öppnar dörren förstår vilka vi är (att vi ska gå guidning) och går genast och hämtar person vi ska prata med.

Sen blir vi guidade i ca 1 h och får det berättat för oss hur deras verksamhet är uppbyggd. Det var välstädat och rent (kl var ändå 13-14) och var sak på sin plats. Det fanns många rum med olika teman. Syrum, snickarrum, byggrum, ljus/känn och upplevelserum, legorum, språkrum, matte och teknikrum, pysselrum, dockvrå och köksdel att leka i.

Det fanns 6 avdelningar. 5 st där uppe och en på nedervåningen. Varje avdelning hade barn i åldrarna 1-6 år. Vet inte om det är bra eller inte? Men det såg ut att fungera fint. De hade regelbundna 3, 4 och 5 års dagar, då alla som var i samma ålder umgicks.
    De hade 3 stor lekrum, där ett var lite mer gymnastik inrett.Det fanns rutchkanna, klätterställning, rockringar, stora bollar, bandymål m.m m.m Ett rum var inrett som djungelrum. De hade militärnät i taket, så hade de målade väggar med olika stora motiv. Mjukisdjur som satt fast med kardborrband på väggarna.

Sen hade varje avdelning tillgång till en dator. Där det fanns pedagogiska spel som barnen kunde få jobba med. Bra eller dåligt? Vet inte...
    I matterummet fanns även en sponsrad dator från IBM som de kunde få jobba med matematik och olika pedagogiska spel.

Utegården var stor och innehöll många olika saker. Så den var bra.
    Personalen verkade engagerade i barnen. En avdelning luktade väldigt mkt blöja och det låg bajspåsar i hallen som ingen tagit ut, men det kan ju varit nyligen som detta byttes.
    En annan sak var väl att föräldrarna tydligen inte hade så stort intresse av att hjälpa till på "städ- och fixadagar" så de målade hopphagana och bilbanan (målat på asfalt) var rätt utnötta och är förskolan i våras bad föräldrarn om hjälp att måla så fanns inget intresse så de är fortfarande omålade. Sånt är trist!
    Men det verkade bra. Maten lagades av en kock och nästinill allt var hemlagat. Vatten och mjölk får de till lunchen. Frukosten bestod av gröt och på tisdagar även smörgås. Till mellis var det fil, yoghurt och smörgåsar.

Ja, det var väl ungefär det.

• Jenny 1976

Men det låter ju kanon, jag har funderat mycket på det och är så tacksam att du vill dela med dig av din erfarenhet. Skicka gärna ett meddelande om du har mer att tillägga angående det dagiset

Tack!!

Svar på tråden Dagis i Tumba?