• Anonym

Är vi för "slappa" föräldrar?

Varför jag frågar är för när jag tänker tillbaka på min egen barndom och jämför med hur jag/vi är som föräldrar så märker jag stora skillnader.

Jag (född-76) blev inte strikt uppfostrad på något sätt, utan hade lagom stränga föräldrar. Men det var mer "ordning o reda" på dem än vad det är på oss tycker jag.

När jag var barn: * åt hela familjen middag kl. 18, alla samlade vid köksbordet (vi är 4 syskon)

* tittade man på barnprogrammen, men inget mer. Men det fanns å andra sidan inga kanaler Video skaffade vi när jag gick i mellanstadiet. Vi hyrde film någon gång i månaden kanske, och det var lyx.

* fikade med bullar o kakor gjorde man bara vid kalas. Ingen bulle mitt i veckan. Samma med godis - lördagsgodis var det som gällde!

Om jag nu tar dessa 3 punkter och jämför med mitt föräldraskap så ser det ut såhär:

* Vi äter ofta middag framför tv:n (sonen är snart 3 år). Vi äter inte alltid middag samtidigt heller, sonen äter ibland före oss och vi efter att han har gått o lagt sig.

*Tv:n står på väldigt ofta. Sonen kollar barnprogram på morgonen, dvd-film ibland (inte alltid!) på em och Bolibompa.

* Vi fikar med bulle nån gång i veckan, inte bara vid kalas. Godis äter han dock inte! (där har vi lyckats )

Anser ni att detta är slappt av oss? Jag kan tycka det, men å andra sidan så har samhället/utbudet av saker förändrats ENORMT sen jag var barn. Alla tv-kanaler, dvd, cafe´-kulturen osv.

Uppfostran i detta samhälle är faktiskt inte lätt, men man borde kanske åtminstone äta middag vid köksbordet Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är vi för "slappa" föräldrar?
  • Alle

Hur då slappt?
    Ni har rutiner som funkar i er familj, dina föräldrar hade rutiner som funkade i deras familj.

Den tekniska utvecklingen har eskalerat något otroligt sen 70-talet så att det är inte riktigt jämförbart.

Själva försöker vi att alltid äta middag tillsammans men det är för att kunna umgås bland annat,

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • PernillaWaxin

Nej jag tycker inte att man är en slapp förälder som låter sina barn kika på tv på morgonen och eftermiddagen eller låter barnen få en bulle mitt i veckan. Vi käkar bara framför tv:n när vi har hämt mat annars sitter vi vid köksbordet men för barnen är det superroloigt att sitta framför tv:n ibland.

• Anonym

Ok! Jag tycker väl att vi "brister" mest med att äta framför tv:n. Men vi gjorde alltid det innan vi fick barn och sen har det bara fortsatt.

Men nu börjar sonen bli så pass stor att det kanske inte riktigt passar sig. Man kanske ska göra som du PernillaWaxin - att bara äta framför tv:n vid hämtmat. (vilket innebär 1-2 gånger i veckan då , matlagning är nämligen inte heller vår grej..)

Och själv är jag uppvuxen på redig husmanskost.. herregud vad har hänt med mig?

• Anonym (m)

Min mamma talar en del om den fria uppfostran som är idag, naturligtvis syftar hon på mig;) Hon tycker att vi låter barnen springa runt för mycket men t.ex ett kex i handen, att vi låter bebisen kladda osv. Det lät inte mina föräldrar oss göra när jag var liten. Dock handlar det inte så mycket om uppfostran utan om att de tyckte det var bekvämare så så att det inte blir mer att städa. Samma sak gällde att t.ex riva i skåpen som mina barn alltid har gjort som bebisar.
    Jag hade aldrig något lördagsgodis utan jag kunde få godis när jag ville. Om vi åkte och handlade fick jag alltid något om jag ville ha för mamma var så rädd för skrikande unge i affären. Det var ju för deras egen bekvämlighet skull. De tänkte ju inte så långt då heller genom att jag tyvärr också hade många hål i mina tänder.

Allt de gjorde gjorde de inte för att uppfostra mig rätt utan för att det var lättare för dem själva.

På de områdena som mina föräldrar var hårda är jag mjukare och de områden där de var slappa är jag hårdare med nu. Det gäller ju att få en balans där man själv känner sig nöjd. Det som var förr kanske inte fungerar nu i vår tid eller vår familj.

När jag är tveksam till om jag själv är för slapp brukar jag tänka på vad är det som egentligen är viktigt? Det gör ingenting om barnen äter en bulle mitt i veckan, barnet är medvetet om att det är något godisaktigt den får. Det är värre tycker jag att ge söta yoghurtar varje morgon, där barnet inte är medvetet om att det faktiskt är som att äta lördagsgodis varje morgon.

• BubbleOfBlue

Åhh varför skall det räknas som mer normalt eller bättre med strikt av olika slag?
    Vi tycker också om att äta framför tv:n, kanske mest för att vi trivs bättre i vardagsrummet för vi brukar inte ens ha på tv:n

• bustjejen

Ni är nog alldeles normala
    Vi brukar äta middag vid matbordet, annars gör vi nog rätt lika er.
    Barnen brukar få äta frukost framför tv´n, så kan de kolla barnkanalen samtidigt och jag och min sambo sitter och läser tidningen vid matbordet.

Svar på tråden Är vi för "slappa" föräldrar?