Är vi för "slappa" föräldrar?
Varför jag frågar är för när jag tänker tillbaka på min egen barndom och jämför med hur jag/vi är som föräldrar så märker jag stora skillnader.
Jag (född-76) blev inte strikt uppfostrad på något sätt, utan hade lagom stränga föräldrar. Men det var mer "ordning o reda" på dem än vad det är på oss tycker jag.
När jag var barn: * åt hela familjen middag kl. 18, alla samlade vid köksbordet (vi är 4 syskon)
* tittade man på barnprogrammen, men inget mer. Men det fanns å andra sidan inga kanaler Video skaffade vi när jag gick i mellanstadiet. Vi hyrde film någon gång i månaden kanske, och det var lyx.
* fikade med bullar o kakor gjorde man bara vid kalas. Ingen bulle mitt i veckan. Samma med godis - lördagsgodis var det som gällde!
Om jag nu tar dessa 3 punkter och jämför med mitt föräldraskap så ser det ut såhär:
* Vi äter ofta middag framför tv:n (sonen är snart 3 år). Vi äter inte alltid middag samtidigt heller, sonen äter ibland före oss och vi efter att han har gått o lagt sig.
*Tv:n står på väldigt ofta. Sonen kollar barnprogram på morgonen, dvd-film ibland (inte alltid!) på em och Bolibompa.
* Vi fikar med bulle nån gång i veckan, inte bara vid kalas. Godis äter han dock inte! (där har vi lyckats )
Anser ni att detta är slappt av oss? Jag kan tycka det, men å andra sidan så har samhället/utbudet av saker förändrats ENORMT sen jag var barn. Alla tv-kanaler, dvd, cafe´-kulturen osv.
Uppfostran i detta samhälle är faktiskt inte lätt, men man borde kanske åtminstone äta middag vid köksbordet Vad tycker ni?