• Mikaelak 83

godkända namn

Några ovanliga namn som är godkända i Sverige.
    Dessa är alltså tilltalsnamn!
    Pojkar:
    Lexus (9st)
    Bamse (8 st)
    Snake (7 st)
    Mollgan (1 st)
    Klevis (3 st)
    Lucifer (6 st)
    Timjan (1 st)
    Dagobert ( 2 st)
    Emser (1 st)
    Cecil (6 st)
    Brutus (1 st)
    Ior (1 st)

Flickor:
    Mickelina (5 st)
    Lall (2 st)
    Decibel (4 st)
    Amidala (4 st)
    Nusse (1 st)
    Satan (1 st)
    Polgara (1 st)
    Soda (7 st)

• Svar på tråden godkända namn
  • Vinbärssaft
    FamiljenKoskinen skrev 2008-05-17 19:54:27 följande:
    Polaren tänkte döpa sin son till Tim-Jan.
    Hu så fånigt! Sådana där ordlekar blir inte bra i verkligheten. En annan sak jag inte gillar, är när det promt måste vara samma stavelse i alla syskonens namn, eller när syskonens namn måste rimma, eller börja på bokstäverna i en alfabetisk serie (Adam, Bertil, Cecilia o.s.v.). För idén kan låta skojig, men i verkligheten blir namnen ofta dumma och olämpliga på andra sätt - när de måste väljas bara för att passa in i det mönstet.
  • ztar64
    Nifelheim skrev 2008-05-16 20:54:02 följande:
    Men det kan ju omöjligen stämma. Jag känner en som heter Tamlin i tilltalsnamn och har hört talas om åtminstone 2 till som gör det.
    Dett står så här på scb:s sida :

[ Sökord: Tamlin | Kön: Kvinna ]

Det finns 1 kvinna som har förnamnet Tamlin.

Det finns ingen kvinna som har Tamlin som tilltalsnamn.

I sökningen ingår personer som var folkbokförda i Sverige den 31 december 2007.
  • Nifelheim
    ztar64 skrev 2008-05-19 10:56:04 följande:
    Dett står så här på scb:s sida :[ Sökord: Tamlin | Kön: Kvinna ]Det finns 1 kvinna som har förnamnet Tamlin.Det finns ingen kvinna som har Tamlin som tilltalsnamn. I sökningen ingår personer som var folkbokförda i Sverige den 31 december 2007.
    Ah men Tamlin är ju ett pojknamn.
    Du skulle bara veta vem jag egentligen är!
  • Nifelheim

[ Sökord: tamlin | Kön: Man ] Det finns 18 män som har förnamnet Tamlin . Av dessa har 11 namnet Tamlin som tilltalsnamn/förstanamn.

Du skulle bara veta vem jag egentligen är!
  • ztar64

Men Oj ! Jag tyckte att det lät som ett flicknamn så jag kollade inte ens på pojknamn . Ber om ursäkt för det !

• MansonDust

Soda är jätte fint, det heter min dotter i tredjenamn.

• LovelyMeLovelyYou

Vi har fått måna reaktioner då vi gav vår dotter namnet Morgan, dock inte som tilltalsnamn, men skatteverket godkände det utan problem.

• MansonDust

[ Sökord: Grön | Kön: Man ]

Det finns 1 man som har förnamnet Grön.

[ Sökord: Gul | Kön: Man ]

Det finns 28 män som har förnamnet Gul. Av dessa har 13 namnet Gul som tilltalsnamn/förstanamn.

[ Sökord: Vit | Kön: Man ]

Det finns 4 män som har förnamnet Vit. Av dessa har 3 namnet Vit som tilltalsnamn/förstanamn.

• MansonDust
    ÄlskarMorgan skrev 2008-05-20 10:21:46 följande:
    Vi har fått måna reaktioner då vi gav vår dotter namnet Morgan, dock inte som tilltalsnamn, men skatteverket godkände det utan problem.
    Morgan heter man väl oftare som kvinna i t.ex USA.
  • dio

Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Anus. Av dessa har 1 namnet Anus som tilltalsnamn/förstanamn.

Svar på tråden godkända namn