• skidan

IKEAs kudde och täcke???

Hej!

Var på IKEA i helgen för att köpa lite nya påslakan mm till min gamla spjälsäng, som dottern ska ha hos Mormor och Morfar. Hade tänkt att köpa täcke och kudde men de var från 1år, fans inget annat att välja. Min dotter är 5mån, är det någon som köpt IKEAs till en så liten? Eftersom detta inte är något hon kommer att använda varje dag så vill jag inte kosta på det allt för mycket, är det någon som har något bra tips om IKEA inte funkar?

• Svar på tråden IKEAs kudde och täcke???
  • Fru B

Hej!
    Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, eftersom jag inte fött än och inte heller handlat täcke och kudde och just därför undrar jag vad du har för täcke och kudde hemma, var har du köpt sänggrejorna man kan ha från början?

• twinmom

Mina barn har haft IKEA täcke från de varit nyfödda visste inte att det var någon åldersgräns på dem? Det har iaf gått bra!

• Alexa

Jag har köpt både kudde å täcke från IKEA till min lilla tjej.

Hon är nu endast en månad gammal. Å jag har använt kudden hela tiden. Hon lever å mår bra fortfarande...

Täcket har jag inte använt ännu...

• Sandra L

Jag har också IKEAS babykudde och babytäcke till Klara 6 månader.
    Enda du ska tänka på är att dom inte är av standardmått utan gjorda för att passa IKEAS sängkläder. :)

• nettan08

Dem är jättebra att ha under vintern, nu när det börjar bli varmare har jag täcket under henne i sängen och kudden är defentivt prisvärd

• helenasthlm

Jag har också köpt både kudde och täcke.....kudden började hon använda vid 1,5-2 månader och täcket nu vid 3 mån.....

De ända jag tycker är otäckt är att täcket är så stort för en liten bebis att de lätt får de över sig......

Inte samma när man använder typ filt el nåt....

• KCsMama

Anledningen till att man inte ska ha täcke på så små barn är för att de själva inte kan reglera sin temperatur utan lätt blir för varma= ökad risk för plötslig spädbarnsdöd.

Har man pyjamas på barnet räcker det med ett typ påslakan ev. med en tunn filt över om det är lite "kallt" i rummet.
    De flesta bäddstartpaket man köper innehåller ett tunt täcke (av typ påslakan stil).

Om barnet är utan pyjamas tror jag nog att ett täcke är mer ok.

• Venus

Jag har använt IKEAs täcke från det att det behövts... Lilltjejen föddes ju mitt i sommaren =))
    Kudden använde jag till lilltjejen från början, men jag märkte att efter man tvättat den så var det nästan ingen kudde kvar...
    Vet dock inte om de gjort kudden bättre nu, det är ju 2,5 år sedan jag tvättade hennes så jag kan bara hoppas på att de är bättre nu =))

• skidan

Tack för alla svar!

Fru B: Jag har köpt täcke och kudde från "Rätt Start" De finns i Babyproffsens butiker ex babyland. Köpte dem för att de fick bäst i test.

Sandra L: Jag har ett påslakansett från IKEA och det passar till "Rätt start" det enda som inte passar andra sängar är IKEAs formsydda underlakan.

KCsmama:Min dotter behöver täcke fast hon har pyamas. Hon blir så kall annars. De första två veckorna så var hon så varm att hon sov utan både pyamas och täcke, sedan ändrade det sig. Men man måste ju hålla koll så att det inte blir för varmt.

• ceci lia

Varning för Rätt Starts kudde som ska vara bäst i test enligt Vi föräldrar! Köpte den igår och tvättade den. Innehållet (silikonbehandlade fiberbollar eller vad de nu kallades för) åkte ur i tvättmaskinen och förstörde den. trots att jag följde tvättanvisningarna! Så nu får Alma sova på en vanlig gammal vuxenkudde istället.

Så Skidan: tvätta inte kudden!!!

Svar på tråden IKEAs kudde och täcke???