• Babymom

Positiv upplevelse av Epidural?

Funderar på om ja ska ta epidural eller inte börjar nämligen känna mig jätte rädd för smärtan vid förlossningen :/ Men har hört att den har en del nackdelar :/

Hörde nåt litet ryckte om att den kunde ge bristningar men de låter ju helt sjukt eller kan de stämma? någon som vet.

Skulle gärna vilja höra era upplevelser gärna om ni tyckte den var bra smärtlindring mm

/tack på förhand :)

• Svar på tråden Positiv upplevelse av Epidural?
  • Silverline

"Epiduralguden" var min bästa vän! KOmemr definitivt att ta EDA vid nästa förlossning. Jag hade aldrig orkat med krystvärkarna om jag inte fått en paus innan med EDA:s hjälp. Hade värkar i 23 h innan Ilona föddes.

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Bebis i magen, Bf 090112 ~
  • Zayna

Älskade min EDA ;) Guds gåva till kvinnorna som inte vill ha ont i onödan :)

• Babymom

Tackar för alla svar låter ju sjukt bra! Tror det inte är nog ide att försöka tänka " ja ska va duktig och stå ut" för ja vet ju inte hur Oooont de kan göra :P och som liet förlossningsrädd aa ska verkligen ta den! :D

Men ska se till att inte ta den för tidigt då eller att inte försöka krysta för snabbt.

Tack!

• lastchristmas

Det som jag fått information om är att värkarbetet kan bli svagare eller till och med stanna av, varför man ibland måste sätta värkstimulerande dropp. På grund av detta kan känslan av krystvärkarna utebli och man får då krysta forcerat vilket kan ge bristningar i större utsträckning än om man känner värkarna mer.

Jag tog ingen EDA för jag ville helt enkelt inte men känner flera som är jättenöjda med den. En kompis fick den dock för sent och kände därför inga krystvärkar. Hon fick krysta "på beställning" i 3 h och sprack tyvärr en hel del på grund av detta.

Det verkar alltså som att man varken bör ta den för tidigt eller för sent Lycka till.

• charlie och novas mamma

EDA funkade verkligen helt klockrent på mej! Första förlossningen tog den lite snett och ja kände av värkarna i halva magen, men de gjorde ju inte alls ont. men de va ju lite dryg gick inte å slappna av till 100 % men ja e helt klart nöjd. Andra förlossnignen tog den oxå snett men den narkosläkaren fixa fippla lite me slangen så den tog över allt sen.
    Nakdelen e ju att värkarna kan stanna av lite grann å blir lite sega, men helde de än å pinas säger ja, å sen får man ju faktistk dropp om de skulle va så å de fick ja båda gångerna. Har väl inte vart nån nakdelför mej just men andra kan ju tycka de. De som ja ser som den störta nakdelen me EDA är att de kliar så in i sjutton över hela jäkla benen!! hehe.. men de heldre de med än att pinas å ha svin onda värkar
    så de mesta e ju posetivt me den =)

• emmishen

Helt underbar var den för mig, min förlossning tog 4 gygn och de satte in EDA efetr 3 då jag inte kunde ta värkarna nå längre. Kan helt klart rekomendera den, kändes inte alls att sätta dit den heller, lycka till!

• Norea

vad kul att så många är nöjda. jag ville ha epidural på min förlossning men tyvärr var jag aldrig tillräckligt öppen. fick istället petidin vilket ledde till att jag nästan omedelbart öppnade mig till åtta cm och då fick jag inte längre ha epidural.

vad jag tänker kan vara negativt med epidural (rätta mig om jag hr fel) är att om man nästan knappt haft ont alls så borde ju krystvärkarna vara som en chock och göra skitont.
    efter alla mina värkar kändes krystvärkarna knappt alls.

• squashen

Den va helt grym.. Jag t.o.m somna, me fullt värkarbete å allt... Så skönt... Skrattar.. Den e grym!! 

• Regeena

Helt underbar, när den börja verka så skratta jag när jag hade värk. Jag kände på magen att jag hade värk för den var så hård, men ingen smärta.

• Kaffemums

Jag fick bara en halv dos EDA eftersom den vid första försöket hamnade fel. Så jag kände av mina krystvärkar ordentligt kan jag meddela. Men jag var ändå nöjd efteråt eftersom jag heller inte råkade ut för att värkarbetet stannade av och att man behövde sätta in stimulerande dropp.

Min förlossning tog 6 timmar med EDA och det tycker jag är helt ok. Ont som fasen under krystvärkarna som sagt, men dom varade bara en halvtimme tack och lov.

Nästa gång blir det EDA igen!

• ElinOEmilia

Jag hade epidural under min förlossning, heelt underbar! Jag hade gått med värkar i 3 dygn innan dom var tvugna att sätta igång mig. Så jag säger som Silverline sa, utan den hade jag aldrig orkat pressa!

Att du hört att det kan ge bristningar är faktiskt inte helt fel. Epiduralen kan leda till att man "pressar" på lite för hårt eftersom att man inte känner själv hur mycket som går. Och då kan det bli så att det inte hinner tänjas ut tillräckligt mycket innan huvudet kommer ut och det kan leda till att det blir bristningar. MEN på nästan alla sjukhus idag så är barnmorskorna väldigt duktiga på att hålla koll på det där och ger perineal skydd och guidar dig när du ska krysta. =)
    Säg annars till innan fölossningen att du vill ha perineal skydd.

• Villemo

Jag hade EDA och det var helt underbart (jämfört med värkarna) och jag kommer med all sannorlikhet ha det den här gången också...fick endast sy ett stygn efteråt och det kändes inte alls.....

• maria lintott

Jag fick också eda när jag födde min första son. Helt underbart. Jag kunde sova en stund, sedan när det var dags att krysta fick dom säga till när. För jag kände inte värkarna.

Ska ha barn om ca 6 veckor och om jag hinner å så så ska jag verkligen ha igen!! Så om du är rädd för smärta så rekommenderar jag den varmt!

• malinkat

Min EDA sattes fel så all smärta hamnade på vänster sida av rygg/underliv.....! Tyckte det var märkligt, och de trodde först inte på mig, men så gjorde de något smärttest och det stämde. Fick vänta ca 45 minuter innan de kom och gav mig mer så att allt blev bedövat. Sen fick jag frossa, benen skakade som sjutton, så då var det varma handdukar.... Sen är det ju det med att inte känna krystvärkarna - jag kände den första, sen fick jag krysta lite på känn.....

MEN - trots detta tror jag att jag skulle ta EDA igen om vi får syskon. För smärtan jag hade innan EDAN satt som den skulle var på gränsen till vad jag kände att jag orkade med.

• Jaylin

Jag tycker att det var jättebra med epidural, den tog bort smärtan ett bra tag så att jag fick "vila". Sedan fick jag inte ha kvar den vid krystvärkarna.

Det jag gärna skulle ha velat veta innan är att man inte får epiduralen på en gång när man känner att det är dags. För mig tog det ca 1 timme från det att jag bad om epidural tills dess att jag fick den. Först skulle jag få en massa dropp, sedan vänta på läkare, sedan fick de sätta om nålen 5 ggr... Det där med nålen var väl otur, men hade jag vetat att jag skulle få dropp innan hade jag sagt till om epiduralen tidigare.

• artch

EDA är underbart! Jag tål inte lustgasen särskilt bra så när jag fick EDA:n kunde jag le för första gången på flera timmar. Kommer att begära det när nästa kommer i november.

• MajGela

Epiduralen tog helt klockrent på mig, kände ingenting av värkarna - inte ens krystvärkarna. Det enda som kändes lite var när huvudet stod i öppningen, men inte ens det gjorde speciellt ont. Blev sydd med 5 stygn men kände inte av kylsprejen eller stygnen vilket förvånade sköterskan :)

Svar på tråden Positiv upplevelse av Epidural?