• Anonym (suris)

Vill inte vara barnvakt

Vi har ett par kompisar som har blivit bjudna på fest i en annan del av landet och bett oss vara barnvakt. Fair enough, de har hjälpt oss många gånger. De har två barn, en på 20 mån och en femåring. De tänker ta med sig femåringen och ber oss passa det lilla barnet. Anledningen är att "han gillar inte att åka bil". De menar alltså att vi ska passa honom en hel helg för att de inte vill att bilresan ska ta för lång tid då de måste stanna lite oftare om lillkillen är med. Barnen är alltså medbjudna på festen.

Han har aldrig sovit borta och endast haft barnvakt någon enstaka timme tidigare. Han är sjövild och kräver konstant passning - såsom små barn gör!

Jag vet att vi inte kommer kunna säga nej, trots att vi vill det, men jag måste få gnälla av mig lite. Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Vill inte vara barnvakt
  • HegeOlsen

Jag skulle ha bett att få ha båda barnen då den lilla förmodligen känner sig tryggare av att åtminstone ha sitt bekanta syskon hos sig. Tror det blir lättare också då de två hjälps åt att roa varandra.
    Hade paret hjälpt mig många gånger så hade de varit väl förtjänta av en barnledig helg. Det handlar ju bara om två dagar som säkert kommer att betyda otroligt mycket för dem.

Anonym (suris) skrev 2008-05-07 18:59:30 följande:

Vi har ett par kompisar som har blivit bjudna på fest i en annan del av landet och bett oss vara barnvakt. Fair enough, de har hjälpt oss många gånger. De har två barn, en på 20 mån och en femåring. De tänker ta med sig femåringen och ber oss passa det lilla barnet. Anledningen är att "han gillar inte att åka bil". De menar alltså att vi ska passa honom en hel helg för att de inte vill att bilresan ska ta för lång tid då de måste stanna lite oftare om lillkillen är med. Barnen är alltså medbjudna på festen.Han har aldrig sovit borta och endast haft barnvakt någon enstaka timme tidigare. Han är sjövild och kräver konstant passning - såsom små barn gör! Jag vet att vi inte kommer kunna säga nej, trots att vi vill det, men jag måste få gnälla av mig lite. Hur skulle ni ha gjort?
  • danitra

Jag skulle vilja prova en gång innan först.

• Anonym

Det handlar ju om att ge och ta, om de nu varit barnvakt flera gånger åt era barn får ni ställa upp nu. Men sen tycker jag det är underligt av föräldrarna att vara borta en helg från ett sånt litet barn, men det får ju vara upp till dem...

• NadiaMi

Men om nu barnet är sådär sjövilt och kräver ständig passning är det väl kanske inte så konstigt att föräldrarna hellre åker med bara det äldre barnet så de kan slappna av lite på festen istället för att behöva ha koll på sitt yngsta barn hela tiden.

Det kan ju vara därför de vill att ni ska vara barnvakt och inte för detdär med bilresan - fast bilresan låter ju onekligen som en bättre ursäkt än "vi vill kunna njuta av festen och det kan vi inte om vi måste hålla koll på lillen hela tiden".

Om ni bestämmer er för att ställa upp, be att få låna hem yngsta för en övernattning innan så ni ser hur det funkar, samt så lillen själv får en chans att vänja sig lite vid omgivningen. Och om det blir totalt haveri och lillen varken kan sova eller slappna av, ja då har ni ju försökt och kan säga med lite erfarenhet i ryggen att lillen nog inte skulle må så bra av att vara borta från sitt hem och sina föräldrar så länge.

• Anonym (suris)

Självklart hjälper vi dem med barnpassning - ganska ofta till och med. Passade den lilla ett par timmar senast i förrgår. Men nu handlar det om en hel helg, fredag kväll till söndag eftermiddag. Och det handlar inte om en barnfri helg för dem, de tar ju med sig den stora. Det handlar ENBART om att han inte gillar att åka bil. Jag tycker inte att det är ett tillräckligt skäl för att lämna bort ett så litet barn så länge. Skulle inte själv lämna bort ett barn under tre år över natten, än mindre två nätter. Detta är ju så klart min egen övertygelse och inget jag kan kräva att våra kompisar ska hålla med om, men det gör ju att jag tycker det är fel och därmed inte kul att vara barnvakt.

Dessutom blir jag irriterad över att de låter barnet styra familjen på det viset, jag menar att man får de barn man förtjänar. Vänj honom vid att åka bil om resten av släkten bor sex timmar bort, tycker jag. Ja, som ni hör är jag gnällig och klart avogt inställd. Men jag ska till mig era råd och försöka se det hela som en tjänst jag har upp på dem

• Anonym

Tycker du ska göra som någon här skrev, testa att ha barnet en natt innan dom åker så ni ser hur det fungerar. Jag tycker det är lite konstigt att dom inte gett det förslaget till er eftersom han inte sovit hos er tidigare.

Svar på tråden Vill inte vara barnvakt