"Ensamlek" vad menas med det?
Stötte på detta begrepp på annawahlgren.com men eftersom jag inte hittade någon bra sökfunktion så kunde jag inte leta efter mer informaion. Kan någon förklara vad det innebär och vad som är vitsen med det?
Stötte på detta begrepp på annawahlgren.com men eftersom jag inte hittade någon bra sökfunktion så kunde jag inte leta efter mer informaion. Kan någon förklara vad det innebär och vad som är vitsen med det?
menas väl när barnet leker för sej själv . dvs inte med mamma eller någon annan.
leker med klossar, bilar, dockor etc
Mozarts Nachtmusik skrev 2008-05-07 21:34:06 följande:
Knuff, puff...
Det är en viss tid, oftast på morgonen, man har tid för ensamlek.
En viss uppsättning leksaker och grejer som man bara tar fram vid detta tillfälle, alltså inte leksaker de har hela dagarna.
Det ska vara roliga, intressanta leksaker och grejer som barnet finner intressanta. Man får anpassa utifrån ålder.
Sedan byter man låda med saker typ var tredje dag (man kan ha 3-4 lådor att byta med).
Sedan kanske något litet att äta, typ skorpa också.
Sedan får barnet sitta i spjälsängen om det är ett mindre barn eller vara i sitt rum för äldre barn och pyssla med detta.
Det kan vara allt från 10 minuter till 1.5 timme ungefär.
Musik har många i bakgrunden, allt från klassiskt till barnsånger typ.
Tanken med ensamlek är att barnet ska få tid att utforska och lära sig själv. utan någon som "lägger sig i" oavsett om det går bra eller dåligt.
"misslyckanden" (dvs. om det inte går som barnet tänkt sig) får de lösa själv, precis som när det lyckas.
jag ser det som en utveckling för barnet. Att de ska få lära sig lite problemlösning själv eller hur jag ska uttrycka det.
Impertiff: Men om barnet inte känner för någon "ensamlek" just då? Struntar man i det då eller?
Leker inte alla barn ensamma om dom känner för det?
Låter mycket märkligt i mina öron. Jag undrar som danitra, barn leker väl ensamma om de vill det? Jag skulle aldrig gå in och styra små barns lekar.
Va skummt.