• Adni

Prematur med matproblematik

Är det fler här som har tidiga prematurer med matproblematik? Vår dotter äter jättedåligt själv.Hon är 6,5 månad (korrigerat 3 månader). Hon ammar, men suger inte alls bra och på sista tiden så får man lirka med henne för att hon ska ta bröstet en liten stund. Vi sondar henne i stort sett fullt.

Hon har jättelätt för att kvälja, även när hon inte får in saker långt in i munnen (kan ibland räcka med att hon får något mot läpparna). Hon tar inte napp, och vi vet inte hur vi ska bete oss för att stimulera henne oralt.

Är det någon som har liknande problem och hur gör ni för att få era barn att inte bli helt sondberoende?

• Svar på tråden Prematur med matproblematik
  • Adni

Klart vi har läkarhjälp. Ville bara ha kontakt med andra i samma situation.

Charli:

Vår läkare har inte sagt något om smakisar än, men vi har testat lite lätt ändå några gånger och det enda hon inte tokprotesterat mot att få på tungan är banangröt. Men hon vill inte ha mer än att hon får lite i munnen en eller två gånger.

Fick du rekomendation om att ge din dotter smakisar så tidigt?

Vi har också fått höra att det kan bli knapp om hon slutar att ta bröstet helt. Har provat flaskor också av alla de slag, men hon vill inte ha. Vi vet att hon kan ta flaska för hon har gjort det någon gång men nu vägrar hon av någon anledning. Vi vill inte truga heller för rädslan att hon inte vill ha nåt i munnen.

• Adni

Ska tilläggas att läkarna börjat kontakta div. andra sjukhus i landet för att få råd, samt börjat söka info i andra länder.
    Tydligen har det blivit mer vanligt med sådan här problematik hos tidigt födda. Vår tjej är född i v 24+0

• Adni

Tack för tipsen med smakisarna. Ska höra med de på lasarettet så att de också är med på att vi ska börja. Borde ju inte skada om hon får känna på tungan bara, så ser vi hur hon reagerar.

Angående logoped så ska vi dit om två veckor!

• Adni

Tack för ditt svar hotten! Det var mycket info så jag behöver lite tid att smälta och läsa det igen. Är glad att allt ert slit lönat sig och att er flicka äter en hel del mat nu! Vilken resa ni har haft!

Vi har en storasyster som blir 2 år i sommar så ibland finns det begränsningar för hur mycket vi hinner och orkar, men vi gör vårat bästa och mer kan vi inte begära av oss själva.

Är väldigt intresserad av det där sjukhuset i Österriket. Finns det någon hemsida man kan titta på, eller annan info som finns på nätet? Eller har du annan kontaktinfo så att vi kan kontakta och rådfråga dem? Skicka gärna meddelande med info till mig här på fl!

• Adni

Förstod nästan att det var för lite större barn. Vi letar vidare efter något som passar spädbarn!

• Adni

Tack för att du delat med dig hotten! Vi kämpar vidare här. Idag har hon faktiskt ammat och svalt en hel del två mål, sondar på resten. Vi har testat att ge henne via munnen med alla möjliga metoder, men utan sondningen (med tillsatt Duocal) så går hon inte upp i vikt. Så länge hon tar lite via munnen är jag glad och vi ska fortsätta att jobba för att hon inte ska tappa det utan fortsätta och förhoppningsvis vänder det en vacker dag.

• Adni

Hej PiffÅPuff

Vår är också en kaskadkräkare. Har just haft totalsanering av henne, mig och soffan! Hon gör det inte så ofta, ungefär 1-3 gånger per dygn (var värre förrut), men vi upplever det som att det är hela tiden! Det är ju så mycket jobb med det när man sitter med kräk överallt. Kväljer din dotter också lätt? Jag sitter som på nålar ibland när hon sugit hyffsat och sedan tar bröstet igen för att tutta, det blir jättelätt kväljning och kaskadkräkning. Man vill ju att de ska få behålla all mat som man lyckas peta i dem!

• Adni

Har varit hos logopeden nu och hon konstaterade att dottern har samma munrörelser och beteende med munnen som en nyfödd. Vi måste öva henne i att använda munnen, men hon sa att det kommer att ta tid... Just nu så känns det som att jag inte orkar hur länge till som helst, har världens svacka. Men, inget att göra det är bara att bita ihop. Var i alla fall bra att stoppa allt i munnen för det gör även att kräkreflexen kommer att dämpas så småningom men hon påpekade att det kommer vara en period med mycket kräkningar. Fick tips om att ge henne lite isvatten i munnen innan vi testar med napp för att "dämpa" henne lite i munnen innan. Har köpt ytterligare en ny sorts napp att testa med.

Logopeden frågade om vi tycker att dottern har stor tunga. Inget vi har reflekterat över innan, men nu efteråt när jag kollat så kan jag tycka att den är lite stor för hennes lilla mun. Stor tunga kan ju också ställa till det eftersom den då kommer att trycka bak mot gommen om man stoppar in en napp/bröst, vilket ger kväljning/kräkning. Om tungan är ett av problemen nu så är det något som kommer att försvinna när hon växer och munnen blir större. Men som sagt, det tar tid.

• Adni

Nej, vi ska inte framkalla kräkning så klart, men hon sa att vi får räkna med att hennes kräkningar kommer att hålla på ett tag till innan kräkreflexen dämpas. Nu börjar hon ju stoppa in sin hand själv och ibland hamnar någon leksak i munnen och då kan det ju hända att hon kräks på grund av det. Vi kan ju inte ta bort hennes händer ur munnen på henne för att hon kan kräkas av att ha dem där, utan vi ska uppmuntra henne att använda munnen även om det nu till en början gör att hon kväljer. Vår dotter är ju fortfarande spädbarn så att kräkas är naturligt för henne (hennes "försvar" om hon får något i halsen osv.).

• Adni
    bebaca skrev 2008-05-27 21:10:42 följande:
    Hej jag hoppar på här.....Har också en förtidig född flicka som föddes i v. 28 och vägde 650g är nu korr. ålder snart 5b mån och har käääämpat med mat som bara den hon vägrar flaskan och äter den bara när hon sover. Har också varit hos logopeden förra veckan och börjat gå hos barnpsykologen. Har kämpat med smakisar ett tag och det har verkat helt hopplöst förän nu, hon har bars så där börjat äta både gröt och smakisar, eller rättare sagt majsgröt och broccoli, du kan tänka dig så lycklig jag var efetr alla dessa mån av kämpande, men jag råkade köpa " fel" sked, jag trodde att den var vanlig men den var mjuk framtill och det tyckte min dotter om för att det kliar i hennes tänder så den var väl sköon och bita på, jag vet inte om det hjälpte eller om hon har lärt sig att svälja mat men nåt funkade i alla fall, hon äter ca 8-9 skedar av gröt och ca lika många av broccoli men inte på samma gång så klart. Hoppas att det löser sig för dig för jag vet precis hur det är och hur det kännas att ha sina svackor och ingen ork längre men bit ihop och kämpa på igen för förhoppningsvis löser det sig för jag trodde verkligen att jag var ett hopplöst fall och att min dotter aldrig skulle börja äta men hon överaskade mig glatt. Önskar dig lycka till och hade jag kunnat hade jag gett dig lite av min ork som jag har nu fått tillbaka.
    Vad roligt att höra att det går bättre för er! Jag känner igen känslan av att ha ett "hopplöst fall". Nu har hon haft två dagar då hon bara störtgråter så fort hon läggs till bröstet, blir så trött. Imorgon ska vi hämta en pump till sondningen på lasarettet för att testa om det går enklare vid matningarna. Som det är nu ligger hon vid bröstet samtidigt som jag sondar, men det är väldigt pyssligt eftersom jag ska hålla henne, sonda, fylla på mat osv. Jag har bara två händer, och helst skulle dottern vilja att jag höll henne i handen också. Det går inte riktigt ihop... Om det fungerar med pumpen så innebär det ju att jag får båda händerna till dottern och jag slipper tänka på sondningen på samma sätt, kan bara ängna mig åt att få till det för henne vid bröstet! Hoppas verkligen att det funkar så att vi kan få det lite mindre struligt.

Har börjat med mjölkfri diet nu för att se om hon blir bättre i kräkningarna. Tyckte att det blev mycket bättre ett tag men nu har hon börjat igen. Kanske bara var tillfälligt bättre dagar, ska i alla fall fortsätta testa ett tag till. Jag saknar verkligen min mjölk, men men. Om det fungerar så är det ju värt det.
Svar på tråden Prematur med matproblematik