Håller tummarna för provsvaren så att du slipper akutsnitt! Ska det snittas ska det åtminstone vara planerat. Det bestämmer vi. Sådeså.
Kanske är pco-kvinnor generellt mer storväxta, men jag vet inte om de är benägna att oftare få tvillingar. Men pco-kvinnor har ju ofta ett stort antal ägg och kan man bara få dem att mogna tillräckligt (det är väl ofta att äggen inte mognar tillräckligt eller inte alls som är problemet vid pco) borde ju sannolikheten för flerbörd vara större.
Oj, undrar vad som var grejen med den afrikanska stammen! Men just Afrika har väl vad jag förstår en relativt hög andel naturliga tvillinggraviditeter medan det i t ex Asien är mycket sällsynt. Och Asienkvinnorna är ju också generellt småväxta! Hm. Undrar om man kan dra såna paralleller.
Jag är lite längre och större än du, ca 171 cm och just nu okänt antal kilon (normalt runt 62 kg) så kanske kommer det innebära att mina två får mer plats. Kan det vara så enkelt? På vårt första samtal med läkaren menade hon i alla fall att det var en stor fördel att jag var omföderska. Jag tror hon menade att de kanske får mer plats.
Fossa - jag måste fråga, har du magbilder nånstans i en grav.dagbok eller så som man kan titta på? Alla jag träffar tror att jag är mycket längre gången än jag är och jag förstår ju att det beror på att det är två. Men ändå. Skulle vilja ha nåt att jämföra med...
lillawi
Fossa skrev 2008-05-08 11:52:21 följande:
Orsaken till havandeskapsförgiftning är inte klarlagd och det verkar inte som att forskningen har 100% koll på sjukdomsmekanismerna (surprise!, det är ju en kvinnosjukdom och graviditetsrelaterad dessutom...). Info om havandeskapsförgifting:
www.growingpeople.se/templates/Page.aspxärk och äggvita i urinen är de vanligaste symptomen så det är viktigt att ni regelbundet får kolla urinstickor på MVC.Peki: Jag köpte också ballerinaskor för ett par månader sedan för att slippa knytet. Jag har inte använt dem en enda gång eftersom jag gick upp från storlek 35 till 37 över en natt. Igår hade jag helt enkelt inte några skor som passade längre så jag var tvungen att köpa ett par jättefula pensionärsskor med gummiband på Ica Maxi. Det, i kombination med att alla stirrade ohämmat på min mage fick mig att börja storböla. Folk glodde inte mindre för det Jag ska göra en brasa av tunikor och fula skor när detta är över Maskrosen: Det finns en annan, minst lika rolig leksak därinne - ändtarmen lillawi: Tack för lycka till! Hepatosprovsvaren kommer först i nästa vecka och jag hoppas att värdena då fortfarande ligger under gränsen för akutsnitt. Jag har inte haft några symptom på havandeskapsförgifting mer än blodtrycksökningen som tur är.Jag har också funderat på detta med kroppskonstitution och tvillingar. Mina tvillingar ligger väldigt trångt och det går inte att sticka under stol med att mina 159 cm är delaktiga i det. Är det inte så att kvinnor med PCO oftare får tvillingar? Och är inte dessa kvinnor oftare storväxa? Vilda spekulationer... Vi fick förresten höra på en av Tvillingklubbens föreläsninger att det finns en afrikansk stam där 50% av alla graviditeter är tvillinggraviditeter. Huruvida dessa kvinnor var storvuxna förtäljer inte historien.När det gäller bäbisvikten får man lite perspektiv när de är på väg ut alldeles för tidigt. Allt över 1.5 kg är jättebra ur överlevnadssynpunkt.