Inlägg från: Vroooooom |Visa alla inlägg
  • Vroooooom

Surkärringar

Det handlar ju lite om Sveriges ekonomi också. Alla pengar måste ju komma någonstans ifrån och om det är fler som får socialbidrag så minskar ju pengarna på ett annat ställe.
    Nog skulle vi spara in en del som vi kunnat lägga på sjukvård osv istället för att ge dom pengarna till "frivilliga" bidragstagare.

• Vroooooom
    moosen skrev 2008-05-08 14:00:09 följande:
    just det här med utbildning. Tycker ni verkligen det är så viktigt? Jag hade och framförallt har ingen aning om vad jag vill syssla med och det är inte säkert att jag kommer på det heller. Skulle jag ändå ha gått ut gymnasiet när jag bara mådde dåligt och inte fick ut något av det? Tack och lov ansåg mina föräldrar att det var mitt val och att man inte behövde en utbildning för att klara sig här i livet. Det är ju bara det att man kanske inte får de bästa jobben, men det har aldrig stört mig.
    Oj, ja utbildning är oerhört viktigt i dagens läge. Det är väldigt svårt att få ens de sämsta jobben utan utbildning. Man kommer i stort sett alltid hamna längst ned på listan över jobbsökande om man inte har någon utbildning.
  • Vroooooom
    knäppisen skrev 2008-05-08 14:07:38 följande:
    Om man får vara krass så måste det väl vara bra för ekonomin i sverige om man bara behöver betala ut 180 kr/dag i fp till en 17-18 åring. Det är ett lågt belopp, lite kommer tillbaka i skatteintänkt till staten och de har lång tid på sig att jobba o tjäna in sköna skattekronor till staten efter det att barnen är födda. Det finns väl värre saker att hetsa upp sig för. Vi behöver fler barn i sverige, inte färre. Nån snubbe har ju räknat ut att man kan bjuda på 180 kr/dag till personer utan inkomst, för det lönar sig i slutändan ändå.Det finns ju fullt med folk som snyltar på statens pengar utan att bidra med så mycket. Föräldrar bidrar ju ändå med barn som så småningom kommer bidra till allas vår välfärd.
    Nu var det ju mer socialbidrag jag syftade på men...
    Om man tänker efter så när man jobbar så betalar man själv skatt varje månad plus att ens arbetsgivare betalar in en hel del också. Staten får in nästan lika mycket som man får ut.
    Dessutom så lär man ju handla en del mat och andra varor för resten av lönen och det betalar man ju också skatt på.
  • Vroooooom
    grodanboll85 skrev 2008-05-10 12:50:01 följande:
    nu lägger jag mej i lite grann här va jag förstått av TS så va inte barnet planerat. på vissa inläggg låter de som att ja om du råkar bli gravid så gör abort istället å skaffa barn när du skaffat utbildning.Jag blev gravid oplanerat hade precis blivit arbetslös men hade inte en tanke på en abort då vi hade gjort en abort 3 månader tidigare. Blev gravid båda gångerna trots p-piller som dock är ganska vanligt. Nu kanske folk tycker att jag är en omogen person som skaffat barn när jag får ut lägsta nivån men har man åtminstone en fast inkomst om man klarar sej varje månad på de pengar man har så vad är då problemet?Man kan faktiskt plugga sen när föräldrar ledigheten är slut som TS oxå skrev så ska hon plugga till uska när hennes föräldrar ledighet är slut.
    Det är en stor skillnad på att bli gravid av misstag och att planera att skaffa barn och förvänta sig att bli försörjd av staten. Det är inte riktigt att ha alla hästar i stallet anser jag.
    Men självklart ska man inte tvinga någon till att göra en abort och det tror jag få faktiskt vill.

Problemet med att plugga på komvux senare istället för att läsa gymnaiset är för att snart ändras intagningsreglerna för högskolan. Du får mycket svårare att komma in om du har kompletterat dina betyg på komvux.
  • Vroooooom
    grodanboll85 skrev 2008-05-10 17:09:14 följande:
    man behöver inte läsa upp gymnasie studierna för å plugga till uska. Men TS hade ju inte planerat sin graviditet så vitt jag ser i TS iaf utan hon blev gravid oplanerat. Å hon gick ju inte på bidarg sa hon. Men egentligen får vi alla som är föräldrar någon sorts bidrag för barn dvs barnbidraget. Ingen som sakt att hon måste plugga på högskolan för å utbilda sej till uska men vill man vidare utbilda sej inom de området så är de högskola/universitet som gäller.
    Nu var det ju inte TS jag pratade om utan jag pratade mer generellt.
  • Vroooooom
    o0Misan0o skrev 2008-05-11 12:19:04 följande:
    Håller med Ts till en viss del. Men vissa kärringar kan inte sluta komma med massa kommentarer, o oftast om sånt de inte vet ett skit om!Vem har sagt att alla VILL jobba, det FINNS faktiskt de familjer som VÄLJER att den ena ska vara hemma med barnen ist o den andra jobba, ska de inte få ta ut föräldrapenning då?
    Självklart ska man få ta ut föräldrapenning. Det jag tror de flesta vänder sig emot är att en del planerar att bli försörja av soc.
Svar på tråden Surkärringar