• BymBym

Surkärringar

Så många menar alltså att om man av någon anlening behöver soc så har man ingen rättighet att skaffa barn?

Man vet aldrig varför människor har hamnat i olika situationer om man inte varit i samma sits själv....

Och vad är det som säger att om 10 år så bidrar just den personen mer till staten än någon annan av oss här....

• BymBym
    Reglementet skrev 2008-05-10 18:51:31 följande:
    BymJag tycker verkligen inte man ska planera att skaffa barn om man behöver få hjälp av soc. Tycker du verkligen det? Borde man inte först fixa så man inte är beroende av soc?
    Har aldrig sagt att det är det optimala, men om man nu är i den situationen och ändå vill ha barn. Ska man inte få det då?
  • BymBym
    Valkyriah skrev 2008-05-10 19:05:33 följande:
    Då anser jag att man bör vänta tills man har egen ekonomi.
    Ok.

Om det inte handlar om unga personer då?
  • BymBym
    Valkyriah skrev 2008-05-10 19:08:11 följande:
    Det är samma sak där,jag anser att man bör kunna försörja sitt barn själv när man aktivt gjort ett val att skaffa barn.
    Ok. Hårt synsätt enligt mig men vi är ju alla olika....

Det är ju kanske så att paret som planerar barn inom en snar framtid kan försörja barnet själv och att det bara var ett kort tag de behövde hjälp. Synd att de ska bli sedda som personer som utnyttjar systemet när systemet är till för att hjälpa.
  • BymBym
    Valkyriah skrev 2008-05-10 19:17:18 följande:
    Tycker inte alls det är ett "hårt synsätt"Anser att det är ganska självklart att man inte planerar barn när man inte har ekonomi till det.Soc ska finnas för dem som är i akut behov av hjälp inte av dem som väljer att sätta sig i en situation där de behöver ekonomisk hjälp
    Det förstår jag att du tycker. Men enligt mig är det det....
    Det jag försöker få fram är att jag tycker inte att allt är svart och vitt. Det kan finnas personer som försöker få barn, har jättesvårt och så plötsligt händer olika saker som gör att de blir tvugna till akut hjälp från soc. Ska de så behöva sluta försöka få barn när de har viljan att komma ur "soc-situationen" och troligtvis kommer göra det också?
Svar på tråden Surkärringar