Inlägg från: Valkyriah |Visa alla inlägg
  • Valkyriah

Surkärringar

Förvånad

Anser absolut att man bör vänta med att planera barn tills man slutfört gymnasiet och har en egen ekonomi.
    Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • Valkyriah
    moosen skrev 2008-05-08 14:00:09 följande:
    just det här med utbildning. Tycker ni verkligen det är så viktigt? Jag hade och framförallt har ingen aning om vad jag vill syssla med och det är inte säkert att jag kommer på det heller. Skulle jag ändå ha gått ut gymnasiet när jag bara mådde dåligt och inte fick ut något av det? Tack och lov ansåg mina föräldrar att det var mitt val och att man inte behövde en utbildning för att klara sig här i livet. Det är ju bara det att man kanske inte får de bästa jobben, men det har aldrig stört mig.
    Vikigt och viktigt,det är helt klart en fördel att ha en avslutad utbildning när man sen vill komma ut i arbetslivet.
  • Valkyriah
    bananglass skrev 2008-05-09 11:43:50 följande:
    Det är som det alltid verkar ha varit här på Unga föräldrar-foumet. Hade man inga fördomar mot unga föräldrar innan så får man det när man börjar läsa här!
    Japp,tyvärr är det så.Mina fördomar om unga föräldrar kommer huvdsakligen härifrån fl.
  • Valkyriah

Håller med reglementet.

Jag anser att det är jättebra att soc finns och att de som verkligen behöver får hjälp.

Man att PLANERA barn för att "soc ändå finns" tyder bara på en sak.

• Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 18:58:05 följande:
    Har aldrig sagt att det är det optimala, men om man nu är i den situationen och ändå vill ha barn. Ska man inte få det då?
    Då anser jag att man bör vänta tills man har egen ekonomi.
  • Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 19:06:45 följande:
    Ok.Om det inte handlar om unga personer då?
    Det är samma sak där,jag anser att man bör kunna försörja sitt barn själv när man aktivt gjort ett val att skaffa barn.
  • Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 19:14:56 följande:
    Ok. Hårt synsätt enligt mig men vi är ju alla olika....Det är ju kanske så att paret som planerar barn inom en snar framtid kan försörja barnet själv och att det bara var ett kort tag de behövde hjälp. Synd att de ska bli sedda som personer som utnyttjar systemet när systemet är till för att hjälpa.
    Tycker inte alls det är ett "hårt synsätt"

Anser att det är ganska självklart att man inte planerar barn när man inte har ekonomi till det.

Soc ska finnas för dem som är i akut behov av hjälp inte av dem som väljer att sätta sig i en situation där de behöver ekonomisk hjälp
  • Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 19:23:22 följande:
    Det förstår jag att du tycker. Men enligt mig är det det....Det jag försöker få fram är att jag tycker inte att allt är svart och vitt. Det kan finnas personer som försöker få barn, har jättesvårt och så plötsligt händer olika saker som gör att de blir tvugna till akut hjälp från soc. Ska de så behöva sluta försöka få barn när de har viljan att komma ur "soc-situationen" och troligtvis kommer göra det också?
    Nu ändrar du ju lite på situationen.

Det jag "pratar om" är att så länge man inte har egen ekonomi så bör man inte planera barn.Sen kan givetvis saker och ting hända under resans gång,under graviditeten eller när barn redan fiinns med i bilden.Det är skillnad.

Men om man vet att det bara gäller en kort period så varför inte då vänta tills allt ordnat upp sig igen?
Svar på tråden Surkärringar