• EvilBetty

Lärlingslön - målare?

Det var ett tag sen jag utbildade mig till målare men nu har jag äntligen tagit körkort så nu söker jag jobb som tusan!

Vad har man för ingångslön som målare om man inte har jobbat nåt efter man slutade skolan?

• Svar på tråden Lärlingslön - målare?
  • Tecken

Det beror väl lite på hur länge sedan du slutade skolan...?

• EvilBetty

Jag gick en vuxenutbildning och blev klar i februari '06.
    Spelar det någon roll när man slutade skolan?

• Tecken
    EvilBetty skrev 2008-05-08 12:18:13 följande:
    Jag gick en vuxenutbildning och blev klar i februari '06.Spelar det någon roll när man slutade skolan?
    Ja, för om det var 10 år sedan, och du varit arbetslös sedan dess, då kanske arbetsgivaren börjar undra över glappet i ditt CV. De kanske också undrar hur mycket du kommer ihåg från skolan?
  • sommartorpet

Ska du jobba som lärling så kan di knappast räkn a med högre lön än 14-15.000 såvida du har timmar att tillgodoräkna dig från utbildningen, annars är lönen ännu lägre.

Men sedan stiger ju lönen vart efter du fullgör dina timmar och så småningom klarar ditt yrkesprov.

• MariaN
    EvilBetty skrev 2008-05-08 12:18:13 följande:
    Jag gick en vuxenutbildning och blev klar i februari '06.Spelar det någon roll när man slutade skolan?
    får man fråga vart du utbildade dig och hur lång tid det tog? :) är också lite inne på at bli målare.
  • EvilBetty

Det hela gick riktigt fort, anledningen jag aldrig utbildade mig i tonåren var pga. urdåliga betyg och allmänt skolhat.

AF skickade mig till Vägledningscentrum här i Piteå där de helt enkelt frågade vad mitt drömjobb var, jag sa att jag alltid velat bli målare och bara någon månad senare hade de köpt mig en plats som vuxenstudent på gymnasieskolan här.
    Vi var bara två elever, tjejer, och vi fick inte alls lika mycket uppmärksamhet och hjälp av lärarna (som också hade hand om alla gymnasieelever) men det gick riktigt bra och jag är helnöjd med utbildningen!

Jag hade inte räknat med mycket lön, hade bara ingen aning om vad ingångslönen var. 14-15 är då ABSOLUT mycket bättre än ersättningen jag har nu som arbetslös, jag kommer känna mig rik :)

• MariaN
    EvilBetty skrev 2008-05-08 13:39:28 följande:
    Det hela gick riktigt fort, anledningen jag aldrig utbildade mig i tonåren var pga. urdåliga betyg och allmänt skolhat.AF skickade mig till Vägledningscentrum här i Piteå där de helt enkelt frågade vad mitt drömjobb var, jag sa att jag alltid velat bli målare och bara någon månad senare hade de köpt mig en plats som vuxenstudent på gymnasieskolan här.Vi var bara två elever, tjejer, och vi fick inte alls lika mycket uppmärksamhet och hjälp av lärarna (som också hade hand om alla gymnasieelever) men det gick riktigt bra och jag är helnöjd med utbildningen!Jag hade inte räknat med mycket lön, hade bara ingen aning om vad ingångslönen var. 14-15 är då ABSOLUT mycket bättre än ersättningen jag har nu som arbetslös, jag kommer känna mig rik :)
    låter ju bra.
    kan säga att det är svårt att hitta bra eftergymnasiala yrkesutbildningar om man inte har några förkunskaper!
  • Yass

Hej!

När man går till en lärlingplats inom måleri , hur många timmar behöver man att bli målare.?

MVH/ Alex    

• prplhaze

man brukar få tillgodaräkna 3000 timmar från skolan om det är en 3 års gymnasieutbildning minus all frånvaro och sjukdagar. sedan ska du arbeta dig upp till 6000 timmar har jag för mig? du får dock räkna in andra arbeten till lärlingstid som du tjänar ihop under den tid du utbildar dig. till exempel att du sommarjobbar varje sommar hela somrarna så får du ju räkna in alla dem timmar du tjänar ihop om du får ett arbetsintyg ifrån firman men även en specifikation på hur många timmar du har gjort/fått betalt för.

• kossamu
    prplhaze skrev 2016-07-06 15:08:35 följande:

man brukar få tillgodaräkna 3000 timmar från skolan om det är en 3 års gymnasieutbildning minus all frånvaro och sjukdagar. sedan ska du arbeta dig upp till 6000 timmar har jag för mig? du får dock räkna in andra arbeten till lärlingstid som du tjänar ihop under den tid du utbildar dig. till exempel att du sommarjobbar varje sommar hela somrarna så får du ju räkna in alla dem timmar du tjänar ihop om du får ett arbetsintyg ifrån firman men även en specifikation på hur många timmar du har gjort/fått betalt för.

Totalt 6800 timmar.

Till ts: lönen beror på hur många timmar du har. Utgår från att du är lärling.
Svar på tråden Lärlingslön - målare?