Aros skrev 2008-05-08 12:58:27 följande:
Var också bokstavligt talat livrädd för min första förlossning. Dessutom har jag fobi för vassa föremål så kejsarsnitt var liksom inget alternativ. Kan dock säga att det jag var mest rädd för, EDA bedövningen och krystningen, var det som fungerade bäst. Eda: jag förklarade att jag har fobi och INTE ville se minsta skymt av någon nål, dem förstod (de är nog vana) och det var inget problem. Lokalbedövning sattes först mitt under en värk så det kände jag inte alls och EDAn kändes inte heller sen när den sattes. Hade ju så ont av värkarna också vilket gör att man inte tänker på det.Krystning: var det mest positiva under hela förlossningen. Gick jättebra, bara att tänka på att ta ner hakan ner mot bröstkorgen, trycka på och andas lugnt. Trodde det skulle göra mest ont att krysta och att det skulle kännas hemskt men istället var det positivt. Äntligen var bebis på väg ut, jag kunde vara riktigt aktiv och faktiskt själv göra något för första gången under förlossningen. Jag sprack lite, blev sydd med 4 stygn invändigt men jag kände inte att jag sprack. Det var en annan sak som jag också varit superorolig för som alltså inte heller var farlig alls. Det som var jobbigare än jag trott var öppningsskedet. Trodde det inte skulle göra så ont eller vara så intensivt. Men tycker absolut du ska kontakta Aurora så kan du få tips om hur du ska möta värkarna för att det ska vara så lite jobbigt som möjligt för dig. Nu är jag i v 38 och planerar inför min andra förlossning. Är inte alls rädd faktiskt vilket känns otroligt skönt. Vad jag framförallt fokuserar på och som jag kommer köra under förlossningen är positiva målbilder: bebisen, hela familjen samlad i sommar mysandes på en picnic-filt osv. Något många säger är bra också är gravidyoga och profylax för att hitta rätt andning. Har tränat det en del så får se om det hjälper om ett par veckor. Men baserat på att väldigt många anser sig hjälpta av det så tycker jag att du ska träna det också. Finns både kurser som man kan gå på och bok/dvd som du kan köra hemma. Lycka till!
Väldigt intressant och läsa hur andra hade det när de gick igenom sin förlossning faktiskt.
Försöker också tänka possitivt, vill ju hålla i bebisen och att det är jag och killen plus bebisen, längtar efter att vi tre är en familj tillsammans, men är så rädd att ngt ska hända under resan, men får försöka tänka possitivt istället.
Tack för dina råd och tips :)
Lycka till med din andra förlossning som kommer väl snart :)