• Anonym (??)

blöder hela tiden

har sedan mars haft blödningar i stort sett hela tiden, det går någon vecka eller två sedan är mensen (?) tillbaka. Det varierar i hur mycket , men jag har oftast en normal blödning och två mindre som varar i ca. 4 dagar. Dessa mindre blödningar brukar ha en annan "konsistens" och en brunare färg än dom vanliga.. Har även haft ganska ont i magen till och från.
    Ursäkta äckel detaljerna...

Har någon varit med om samma eller finns det någon som vet/har ett förslag vad det här kan bero på??
    Jag vet att jag borde kolla upp det , men vill höra om nån här kanske har nån aning om vad som är fel..

• Svar på tråden blöder hela tiden
  • Anonym

Kan vara cystor... du ska def ringa gyn för rådfrågning!

• Anonym

Du borde nog kolla upp det genast! Min kompis hade så och det var cystor!

• Anonym (??)

okej tack för svaret, hm..ska nog ringa imorn då.
    Brukar blödningar vara ett "tecken" på det eller ? =O

nån mer som tror sig ha en förklaring ?

• Anonym

Anonym (??) skrev 2008-05-08 22:38:31 följande:

okej tack för svaret, hm..ska nog ringa imorn då.Brukar blödningar vara ett "tecken" på det eller ? =Onån mer som tror sig ha en förklaring ?
    Japp, blödningar och smärtor är ett tydligt tecken!
  • Anonym (mamma)

Såna blödningar brukar vara ett tecken på sånt..min mamma fick dom bortopererade före julen..

• mariahammarberg

OBSERVERA att cystor i limodern INTE är samma sak som cancer. det finns oxå sådana men vanligen är det helt ofarligt.
    Ålder, barn/inte och i viss mån preventivmedel kan spela roll....

• mariahammarberg

glömde de kallas ofta myom

Myom (Godartad tumör)

Bilden föreställer myom
    Illustration: Svenska Grafikbyrån
    Förstora bilden
    Myom är en godartad tumör som kan uppstå i livmoderns muskelvävnad. Knutan består av muskelceller och bindväv. Ofta bildas flera myom. Ibland kan myom ge rikliga, långvariga och smärtsamma menstruationer. I klimakteriet brukar myomen bli mindre eller försvinna helt. Kontakta en gynekologmottagning om du har tryck, tyngdkänsla eller kraftiga smärtor vid menstruation.

Myom kan sitta i själva livmoderväggen, både på utsidan eller som en bula inne i livmodern. Det är vanligt att flera myom kommer samtidigt.

Hur fort myomen växer, eller hur stora de blir, kan variera. En del myom är inte större än en ärta, medan andra kan bli upp till tio centimeter eller större på bara några år. Om du får ett myom är det troligt att det kommer fler.

Myom är vanligast bland kvinnor mellan 35 och 45 år och förekommer sällan före 20 års ålder. Ungefär tre av tio kvinnor över 30 år får myom.

I klimakteriet brukar myomen minska i storlek och ibland försvinna helt. Nya myom bildas inte efter klimakteriet.

• Anonym (??)

jaha okej, tack! Ska fan kolla upp det här fort nu!
    trode ett tag att jag kanske var med barn (en vän till mig blödde nämligen till och från till vecka 21, och märkte inte av graviditet förens då pga av det) har ju inte gjort något test , men nu låter de ju mer som cystor..
    tack för att ni tog er tid att svara!

• Anonym (??)

mariahammarberg: tack för infot!!! Men jag är bara 19.. , kanske är ett sällsynt fall om det nu skulle vara så .

• Anonym

Anonym (??) skrev 2008-05-08 22:45:31 följande:

mariahammarberg: tack för infot!!! Men jag är bara 19.. , kanske är ett sällsynt fall om det nu skulle vara så .
    Min vän fick myomer när hon var 17 år...
  • mariahammarberg

kan ju hoppas att du är gravid.
     Be att få göra gravtest och enkel gyn undersökning i morgon till en början. be oxå om provtagning för blodvärde(hB) och järnvärde(ferretin och transferrin) om du haft täta och rikliga blödningar. kan ju behöva äta lite järntillskott....

Lycka till!

• Anonym (??)
    mariahammarberg skrev 2008-05-08 22:48:01 följande:
    kan ju hoppas att du är gravid. Be att få göra gravtest och enkel gyn undersökning i morgon till en början. be oxå om provtagning för blodvärde(hB) och järnvärde(ferretin och transferrin) om du haft täta och rikliga blödningar. kan ju behöva äta lite järntillskott....Lycka till!
    Ska nog göra det!!
    fast blödningarna är inte så rikliga, eller den första är normal och resten är "små", men det kanske inte spelar någonroll..
  • mariahammarberg

det är ändå mer än vanlig mens ( ett par dagar till en vecka varje månad)
    Lova att ringa i morgon för att sedan skriva vad som händer sedan. jag menar ifall du skulle va gravid

• Anonym (??)
    mariahammarberg skrev 2008-05-08 22:51:35 följande:
    det är ändå mer än vanlig mens ( ett par dagar till en vecka varje månad)Lova att ringa i morgon för att sedan skriva vad som händer sedan. jag menar ifall du skulle va gravid
    Vill inte lova något, men ska försöka hinna ;)(I'll do my best!)
    Planerar inte direkt barn , men hellre det än myomer ! Tack för svaren , det här gjorde mig lite klokare iaf!
  • Anonym (??)

En sak till!
    Finns det kanske någon som har varit gravid och ändå blött (blödit?) som en gris? Eller vet nån som varit det/är ?
    Skulle gärna rådfråga min vännina , men hon befinner sig utomlands just nu så det är lite svårt =P

• Anonym (mamma)

Njaee..är nog liten risk att du är gravid om du blöder sådär Ifall du är det så kan det ju vara tecken på missfall..

Svar på tråden blöder hela tiden