• Midsommarkrans

Turkisk Yoghurt 3,5 % eller 10 % som mellanmål?

Jag hade tänkt köpa hem turkisk yoghurt och använda bland annat som mellanmål til vår 14-månaders son. Men nu undrar jag vilken yoghurt ni köper, den som är på 3,5% eller den på 10%???
    Jag menar barn ska väl ha mycket fett, men är den på 10% för fet så att det inte blir yoghurt?

• Svar på tråden Turkisk Yoghurt 3,5 % eller 10 % som mellanmål?
  • ElinD

blanda den 10% med lite vanlig yoghurt så brukar det blir bra. typ 50/50. såg du att turkiska yoghurten finns med smak nu? den är grymt god annars

• marre81a

Min BVC ssk tyckte den 10 % var bäst , just för att den är fet

• himla

Kanske beror lite på hur stort/litet barnet är också... vissa barn behöver väl mer fett än andra....

Mina barn är väldigt smala och jag ska tillsätta fett i allt... köpa röd mjölk gärna tom gammaldags fet mjölk, 10% turkisk som man kan ge som mellanmål, men även göra goda såser till maten....

Men antar att om man har ett mera normalviktigt /överviktigt barn att det inte är lika noga .... även om barn ska ha en måttlig mängd fett för att växa ordentligt...

♥Pontus 040812 v.35+4♥Sanna 061002 v.40+2♥mf 0511 & 0711♥
  • frugus

Barn behöver mycket fett (bra fetter alltså, inte kakor och chips) i maten, ca 50 % av maten ska bestå av fett enligt SLV. Vuxna däremot behöver bara att 30% av maten består av fett. Så jag kör med 10%-ig yoghurt så länge min bebis är normalviktig i alla fall

Mammas lilla Sol ~ 070715~
  • Stora

Ja barn behöver mycket fett men fett i mjölkprodukter är inte särskillt bra fett det ska vara fett från olja tex. Och ett barn som är normalviktigt råder man ju nu från att tex inte dricka annat är lättmjölk så det är helt onödigt att ge 10& yogurt. Köp den med 3,5 eller vanlig mild naturell.

• Cuthalion

OT:

Passa på att köpa vaniljvarianten till dig själv. Man rusar upp i vikt av dem men åh vad det är värt det!

Svar på tråden Turkisk Yoghurt 3,5 % eller 10 % som mellanmål?