• CeeJay

Englas fond?

www.aftonbladet.se/nyheter/engla/article2430838.ab

Jag måste bara få uttrycka mina känslor kring denna fond som Englas mamma startat: Läs "inriktningen" för fonden i artikeln ovan.

Är det fler än jag som reagerar? Jag kan inte ifrågasätta deras sorg och varför de gör som de gör med tv-sänd begravning och denna "konstiga" fond.

Däremot måste jag få skriva ner mina känslor kring just fonden (eftersom begravningen är lite uttjatad).

HUR kan man som mamma, som familj, som anhörig starta en fond där man vill ha in pengar för omkostnader för familjens sökande efter Engla och för att få hjälp med att driva familjeföretaget?

Tänker jag fel? Skriv ner era åsikter om detta och snälla - låt det bli en "bra" debatt och ingen smutskastning, varken mot den som tycker annorlunda eller mot Englas familj (för det är verkligen inte meningen med min TS).

Jag brukar inte känna behov att förstå andras val men just detta känns lite...konstigt! Eller?

• Svar på tråden Englas fond?
  • Cecese

Jag håller med. Det känns inte riktigt rätt på något sätt. Men om man vill skänka en slant och vara säker på vart pengarna går finns det ju andra ställen som rädda barnen, bris och säkert fler ställen jag inte kommer på nu. Jag skulle hellre skänka pengar till en fond/insamling som går direkt till barn som lider.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • jgirl73

Jag har just läst det innan jag såg denna tråden o reagerade oxå på detta, varför ska pengarna för Engla gå till famlijeföretaget,? Engla var väl inge tillgång ekonomiskt i företaget? Företaget kan ju inte förlora på att det som hände har hänt? Sen står det oxå att dom inte vet var pengarna ska gå? Skumt.
    Sökandet efter Engla kostar väl inte heller pengar i mängder, frivilliga sökande som letade o polisen har ju sitt jobb o sina löner , så vad i sökandet ska pengarna gå?

• xenaa

Håller med dig TS
    Allt detta känns fel! Samla pengar till sig själva. har aldrig hört de innan liksom. jag menar när man gör fonder så brukar de gå åt andra utsatta barn t.ex.
    sjukt!!!

♥LEO♥
  • xenaa
    jgirl73 skrev 2008-05-09 07:54:51 följande:
    Jag har just läst det innan jag såg denna tråden o reagerade oxå på detta, varför ska pengarna för Engla gå till famlijeföretaget,? Engla var väl inge tillgång ekonomiskt i företaget? Företaget kan ju inte förlora på att det som hände har hänt? Sen står det oxå att dom inte vet var pengarna ska gå? Skumt. Sökandet efter Engla kostar väl inte heller pengar i mängder, frivilliga sökande som letade o polisen har ju sitt jobb o sina löner , så vad i sökandet ska pengarna gå?
    ja det undrar jag med. för jag menar anmäler man sig som frivillig för sökande så begär man eller vill man ju inte ta emot pengar direkt för sökandet!
    usch vet inte  allt känns så lustigt på nått vis
    ♥LEO♥
  • Kaxmaja

Tror de tänker att pengarna ska gå till att familjeførdetaget som typ førlorad inkomst før den tid då de letade efter Engla och inte kunde jobba.
    Jag tycker fonden och att begravningen ska tvsändas e super skum. Men de e anledningen jag kan tro att de har med fonden. eller?

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Suri

Vad jag förstår så har familjen överösts med samtal och brev från folk som vill hjälpa till och skänka pengar. Därav startandet av fonden.

• CeeJay

Jag tycker det känns jättekonstigt och jag blir lite "rädd" över utvecklingen kring medias ansvar i detta. Händelsen kring Engla har blivit någon form av möjlighet till "vinst" för familjen? Det kanske inte ÄR så men den känslan får jag och jag tycker det känns skrämmande inför framtiden...

Som anhörig till brottsoffer får man kanske ekonomiskt bistånd via hemförsäkring eller annat, men sånt ska, enligt mig, göras upp om i tysthet och inte smetas ut i media.

Jag får faktiskt ont i magen av detta..!

• xenaa
    Kaxmaja skrev 2008-05-09 07:58:02 följande:
    Tror de tänker att pengarna ska gå till att familjeførdetaget som typ førlorad inkomst før den tid då de letade efter Engla och inte kunde jobba. Jag tycker fonden och att begravningen ska tvsändas e super skum. Men de e anledningen jag kan tro att de har med fonden. eller? (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
    Men ALLA andra som har letat efter nån anhörig har ju med förlorat på antingen jobb eller eget företag. varför ska just DE samla in pengar till dem själva när man har aldrig hört att nån gjort de innan?
    ♥LEO♥
  • CeeJay

Det är ju jättebra om allmänheten vill hjälpa till. Men just detta fallet kanske har blivit startskottet till "tiggeri" i media? Återigen, är det kanske inte så i detta fall men jag tänker även på framtiden, hur detta kommer utvecklas när det kommer andra liknande fall..

Suri skrev 2008-05-09 07:58:25 följande:
    Vad jag förstår så har familjen överösts med samtal och brev från folk som vill hjälpa till och skänka pengar. Därav startandet av fonden.
  • Kaxmaja
    xenaa skrev 2008-05-09 08:01:03 följande:
    Men ALLA andra som har letat efter nån anhörig har ju med förlorat på antingen jobb eller eget företag. varför ska just DE samla in pengar till dem själva när man har aldrig hört att nån gjort de innan?
    jag tycker som sagt att fonden e konstig. Det där var bara en anledning jag kan tänka mig tt de kanske har.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Englas fond?