• CeeJay

Englas fond?

www.aftonbladet.se/nyheter/engla/article2430838.ab

Jag måste bara få uttrycka mina känslor kring denna fond som Englas mamma startat: Läs "inriktningen" för fonden i artikeln ovan.

Är det fler än jag som reagerar? Jag kan inte ifrågasätta deras sorg och varför de gör som de gör med tv-sänd begravning och denna "konstiga" fond.

Däremot måste jag få skriva ner mina känslor kring just fonden (eftersom begravningen är lite uttjatad).

HUR kan man som mamma, som familj, som anhörig starta en fond där man vill ha in pengar för omkostnader för familjens sökande efter Engla och för att få hjälp med att driva familjeföretaget?

Tänker jag fel? Skriv ner era åsikter om detta och snälla - låt det bli en "bra" debatt och ingen smutskastning, varken mot den som tycker annorlunda eller mot Englas familj (för det är verkligen inte meningen med min TS).

Jag brukar inte känna behov att förstå andras val men just detta känns lite...konstigt! Eller?

• Svar på tråden Englas fond?
  • Kaxmaja
    CeeJay skrev 2008-05-09 08:01:30 följande:
    Det är ju jättebra om allmänheten vill hjälpa till. Men just detta fallet kanske har blivit startskottet till "tiggeri" i media? Återigen, är det kanske inte så i detta fall men jag tänker även på framtiden, hur detta kommer utvecklas när det kommer andra liknande fall..
    ja så tänker jag med.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Suri

Jag undrar också hur föräldrarna kommer att må över detta om ett år, när ingen längre bryr sig. När samhället har glömt. Nu befinner de ju sig fortfarande mitt i detta, mitt i chocken.

• CeeJay

Ja precis! Det ÄR ju fruktansvärt det som hänt och jag tror aldrig föräldrarna kommer över det.

Suri skrev 2008-05-09 08:03:46 följande:
    Jag undrar också hur föräldrarna kommer att må över detta om ett år, när ingen längre bryr sig. När samhället har glömt. Nu befinner de ju sig fortfarande mitt i detta, mitt i chocken.
  • Reglementet

Tycker det är lustigt att starta en fond, om man inte vet vart pengarna ska gå. Det är även lustigt att folk verkligen skänker till det.

• Husali

Själva idén att starta en fond är ju inte så jättemärkligt. Ännu mindre konstigt om folk har bett om att få skänka pengar.

Men jistanes. Skänk pengarna oavkortat till BRIS, Friends eller liknande.

Det här har ju gått och blivit en sjuk karusell.

En dödsannons där sista raden lyder: Ta med paraply och stol.

Sjukt.

• CeeJay

Hörde precis Micke Tornving (som är vikarie på Rix Morgonzoo idag) som sa att Englas familj har själva bett om att sända begravningen i TV. Att SVT har gått med på det såg han som väldigt olämpligt eftersom man inte alltid ska "gå med på" önskningar från en person som befinner sig i chock och sorgtillstånd - eftersom man då kan svikta i sin bedömning om vad som är rätt och fel!

SÅ RÄTT HAN HAR!!

• SkåneP

Själv fattar jag inte allt ståhej.

Ni som tycker TV sända begravningen är bad taste och obra : Titta inte.

Ni som tycker fonden är konstig: Skänk inte till den.

Hur svårt kan det vara?

• Maverich
    CeeJay skrev 2008-05-09 08:30:43 följande:
    Hörde precis Micke Tornving (som är vikarie på Rix Morgonzoo idag) som sa att Englas familj har själva bett om att sända begravningen i TV. Att SVT har gått med på det såg han som väldigt olämpligt eftersom man inte alltid ska "gå med på" önskningar från en person som befinner sig i chock och sorgtillstånd - eftersom man då kan svikta i sin bedömning om vad som är rätt och fel!SÅ RÄTT HAN HAR!!
    Bra sagt av honom.

Fonden har jag svårt att förstå mig på, de borde väl ändå veta vad pengarna ska gå till om de väljer att ta emot pengar.

Ur Aftonbladet:

"En del människor har även haft synpunkter på insamlingen i Englas namn, och varit kritiska till insamlingens syfte.

Kommer att ta tid
    ? Vi vet ännu inte hur mycket pengar som kommit

och har inte hunnit fundera på vad pengarna ska användas till.

Hon säger att flera personer hört av sig och lämnat förslag på vart pengarna ska gå.

? Men vi måste ändå få vara de som väljer vad vi ska göra ? och det kommer att ta sin tid. Vi har inte tid med det just nu, det är så mycket annat att tänka på. "
  • myskatt

Min första reaktion när jag såg annonserna i vårt lokala annonsblad va: men det har man väll försäkringar till?

Att ha halvsides annonser, med bild på flickan, i ett annonsblad där man uppmanar folk att betala för förlorad arbetsinkomt och omkostnader för mammans kursgård tycker jag är mycket underligt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • CeeJay

Självklart kommer jag bojkotta begravningen och jag kommer självklart inte skänka pengar till denna fond. Det JAG är mest "äcklad" av och oroar mig för är att detta kommer bli något "fenomen" i media och att detta är startskottet till någonting som jag tycker är oerhört förkastligt - nämligen att man på något sätt "vinner" på att smeta ut sitt döda barn i media och hela den här cirkusen känns så fel!

SkåneP skrev 2008-05-09 08:32:37 följande:
    Själv fattar jag inte allt ståhej.Ni som tycker TV sända begravningen är bad taste och obra : Titta inte.Ni som tycker fonden är konstig: Skänk inte till den.Hur svårt kan det vara?
  • Anna Paulita

Jag tycker det är smaklöst att begravningsn skall viss på tv, och lika smaklöst är det att en fond startats i Englas namn och att pengarna går till mammans kursgård.

• SkåneP
    CeeJay skrev 2008-05-09 09:09:07 följande:
    Självklart kommer jag bojkotta begravningen och jag kommer självklart inte skänka pengar till denna fond. Det JAG är mest "äcklad" av och oroar mig för är att detta kommer bli något "fenomen" i media och att detta är startskottet till någonting som jag tycker är oerhört förkastligt - nämligen att man på något sätt "vinner" på att smeta ut sitt döda barn i media och hela den här cirkusen känns så fel!
    Ok. Själv skulle jag inte få för mig att ifrågasätta hur föräldrar bearbetar sorgen efter att ha förlorat sitt barn.
  • CeeJay

Nej jag ifrågasätter inte deras sorg i sig. Jag om någon vet att man alltid måste få sörja på sitt eget sätt. Men jag tror att det ligger mycket i det tex M. Tornving säger - att media måste någonstans säga stopp, ta sitt ansvar och se att denna familj lider och är i chock. Då ska/bör man inte gå med på såna här grejer. Denna händelse har blivit "för stor" och jag kan aldrig för mitt liv förstå att man bearbetar sorgen bättre genom att starta en fond för inkomstbortfall och för att få pengar för att driva sitt företag. Jag hade förstått det om tex företaget varit Englas, eller att HON hade någonting hon ville genomföra, som då föräldrarna kunde uppfylla med hjälp från andra.

SkåneP skrev 2008-05-09 12:31:14 följande:
    Ok. Själv skulle jag inte få för mig att ifrågasätta hur föräldrar bearbetar sorgen efter att ha förlorat sitt barn.
  • smoothiz
    CeeJay skrev 2008-05-09 09:09:07 följande:
    kan inte annat än att hålla med...jag mår illa in i själen av hur detta har utvecklats... Ledsen
    Have you ever seen the world through someone else`s eyes?..
Svar på tråden Englas fond?