Det beror på vad du kan tänka dig att jobba med. Jag var också i din sits för några år sedan. Gick ut ur gymnasiet med kassa betyg och försökte verkligen läsa upp. Gick väl till viss del bra, men det kändes totalt meningslöst att vara tillbaka i skolbänken o läsa upp ämnen som jag inte visste om jag någonsin behövde användning för.
Jag är inte heller lagd åt det teoretiska hållet för 5 öre. Jag måste sysselsätta händerna, eller känna någon form av kreativitet. Har alltid tecknat, spelat musik etc. När jag läste på komvux blev jag tipsad om Svetsare/Plåtslagare. Ett kurspaket som Lernia utbildningar höll i, så jag gav det en chans. Har aldrig varit intresserad av industri men det visade sig vara riktigt riktigt skoj och en riktig utmaning. Alla blir ju dock inte "bra" svetsare, då man behöver ha känslan och en stadig hand. Man blir ju en hantverkare och ditt jobb är att forma metall.
Hur som helst, jag klarade mig lyckligtvis väldigt bra på utbildningen och fick jobb direkt efter. Har haft 4 jobb sen dess och sagt upp mig från 3 av dom eftersom jag inte varit nöjd. Nu jobbar jag på Skanska Maskin och trivs väldigt bra. Man jobbar väldigt fritt och självständigt och tar alla beslut själv. Ena dagen kommer chefen med en ritning och det är ditt jobb att tillverka material, konstruera, montera, svetsa ihop, andra dagen åker jag ut med bilen för att laga tex. några sprickor i metallen på någon anläggning.
Enda nackdelen är att det tar så många år att lära sig behärska allting eftersom det är såpass tekniskt arbete. Kommer nog ta en 10-15 år innan man klarar vad som helst. Dock är det extremt tungt och krävande jobb, men sålänge man är ung går det fint.