• Emeraldy

Vad är kutym om man tackar nej till ett bröllop?

Vi är bjudna på ett bröllop, men måste kanske tacka nej.

Hur gör man då? Ska man skicka ett kort på den stora dagen? En present? Ska den presenten då vara i klass med vad man hade köpt om man hade gått på bröllopet?

Ja, hur gör man?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Vad är kutym om man tackar nej till ett bröllop?
  • Clobberella

Skicka ett kort tycker jag absolut att man bör göra, och är det nära vänner/släktingar så kan det väl vara fint med en present om man vill. Men det finns verkligen inget tvång att köpa present om man inte går på bröllopet. (enligt mig)

• Havsblomma

En present är ingen betalning för festen eller maten man bjuds på om man är närvarande utan är helt enkelt ett tecken på att man tycker att giftemålet är något att fira och gratulera till eller inte! Självklart finns det inget tvång med vare sig bröllopsgåvor, födelsedagspresenter eller andra gåvor man ger vid högtider, utan det speglar vilken omtanke man har om mottagaren.

När jag och min man gifte oss fick vi gåvor även från sådana som inte kunde komma och faktiskt även från några som vi inte ens hade brudit men som sa att de önskade oss all lycka.

• Miss Cee

Om det är vänner som du gratulerat om du gått på festen så ska du gratuler apå samma sätt och i samma "prisklass" som om du gått.
    Precis som havsblomma säger så har presenten inget att göra med om du kan närvara eller inte. Presenten ger du för att du förutsätts vilja ge den.

Om du däremot får en inbjudan tex från en syssling som du inte pratat med på 15 år och inte heller har lust att umgås med, eller du tackar nej för att du inte har lust att umgås med paret som bjöd dig, ja då kan du givetvis skippa presenten. Eftersom du aldrig kommit på tanken att ge en om du inte varit bjuden och inte heller har en relation att vårda.

• Miss Cee

Jo, glömde.. det finns absolut ingen koppling mellan hur kostsam bröllopsfesten är och hur mycket pengar du ska lägga på presenten. Gäster ska inte "betala för sig" på det sättet.

Jag vet att det är så i andra länder, att man mer eller mindre förväntas ge en present/pengagåva så bröllopet går ihop sig för brudparet. Men så är det absolut inte i Sverige. Du ger en present efter din vilj aoch förmåga. Det kan vara en genomtänkt gåva för 50kr likväl som en present för flera tusen.

• Emeraldy

Tack för era givande inlägg

• Emeraldy

Nån som har nåt mer att tillägga?

• 080802

Man ska enligt gammal vett & etikett ge present även om man tackar nej, dock billigare än om du tackat ja. Jag som själv ska gifta mig kommer absolut inte förvänta mig det, inte heller ngt kort eller dyl.

• Pelargonen

Jag har också tackat nej till ett bröllop i sommar pga av att vi är bortresta. Vi ska skicka telegram. Det är kompisar som gifter sig, vi umgås inte mycket (bor i olika städer) men umgicks mycket under delar av skoltiden. Så för vår del blir det telegram med någon dikt och lyckönskningar.

• Flygfotogen
    080802 skrev 2008-05-14 15:03:55 följande:
    Man ska enligt gammal vett & etikett ge present även om man tackar nej, dock billigare än om du tackat ja. Jag som själv ska gifta mig kommer absolut inte förvänta mig det, inte heller ngt kort eller dyl.
    Var det inte så förr pga att paret oftast skulle börja ett nytt liv som gifta och inte ägde husgeråd och dylikt? Är det verkligen likadant idag?
  • Jessica24

Jag tycker det beror på hur nära man står brudparet.
    Men jag hade skickat ett telegram om jag inte hade kunnat komma och eventuellt, vid ett senare tillfälle, gett en bröllopsgåva.

• LillFrida

När jag gifte mig fick vi presenter från folk som inte ens var bjudna, men flera av gästerna som faktiskt kom hade inte med sig någon persent alls.... Skumt...

Men jag skulle råda att skicka med en present eller iaf ett telegram eller liknande. Det behöver inte vara dyrt, men jag vet att jag uppskattade att folk visade att de var engagerade även om de inte var där "in person"....

• stinagreta

Det beror på vem som gifter sig tycker jag. Är det en mycket nära person och du absolut inte kan komma, så skulle jag skicka ett telegram eller dylikt - i alla fall nånting som visar att man bryr som och är ledsen att man inte kan komma. Present kan du ge vid ett annat tillfälle om du vill.

Om det däremot är en mer avlägesen kompis eller så, så behöver du inte göra nåt mer än att tacka nej till att komma på ett trevligt sätt och passa på att gratulera samtidigt.

• Emeraldy

Tack för alla svar

Vi umgås inte alls med brudparet och har väldigt lite kontakt med dem. Jag och bruden var dock barndomsbästisar, så jag är väldigt tveksam till hur jag ska göra.

• LillFrida

Jag tycker i så fall att du ska skicka ett telegram.

• stinagreta
    Emeraldy skrev 2008-05-17 14:14:28 följande:
    Vi umgås inte alls med brudparet och har väldigt lite kontakt med dem. Jag och bruden var dock barndomsbästisar, så jag är väldigt tveksam till hur jag ska göra.
    Då behövs absolut ingen present tycker jag.
  • mooogn

Ett telegram eller ett kort är uppskattat Man gifter sig ju inte för presenterna, eller hur?

• Linda och Fredrik

Jag hade nog sänt ett blommogram till den stora dagen. Kanske något i de färget som bröllopet går i, så ett lite kort med ett Grattis på. Men mer än så hade de inte blitt.

Svar på tråden Vad är kutym om man tackar nej till ett bröllop?