• Wagram

Ottilia?

Vi funderar pa Ottilia om barnet som kommer i juni ar en flicka. Kraven pa namnet ar att det skall funka pa svenska, franska och engelska (eftersom vi bor i USA men talar de tva andra spraken hemma). Vad tror ni, skulle det funka? Jag tycker det ar fint, men kanske lite langt.

Vi funderar ocksa pa stavningen. Stavningen Ottilia verkar vanligast i Sverige, men Otilia vanligast i USA. Othilia finns ju ocksa, men det ser lite krystat ut i mina ogon och skulle kanske leda till tveksamheter om uttalet i USA.

Kommentarer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 20:24
    Kollade upp hur vanliga de olika satten att stava namnet ar i Sverige. Har ar resultatet:

[ Sökord: Ottilia | Kön: Kvinna ]
    Det finns 3268 kvinnor som har förnamnet Ottilia . Av dessa har 396 namnet Ottilia som tilltalsnamn/förstanamn.

[ Sökord: Otilia | Kön: Kvinna ]
    Det finns 275 kvinnor som har förnamnet Otilia . Av dessa har 75 namnet Otilia som tilltalsnamn/förstanamn.

Sökord: Othilia | Kön: Kvinna ]
    Det finns 238 kvinnor som har förnamnet Othilia . Av dessa har 112 namnet Othilia som tilltalsnamn/förstanamn.

• Svar på tråden Ottilia?
  • rosendal

Jag tycker Otilia är jättefint! Vi funderar på det om det blir en tjej. Men tycker det ska stavas Otilia!

• Wagram

mlhh: Finns det nagon anledning till att du tycker stavningen Otilia ar bast? (bara nyfiken).

• painter

Det är jätte fint:) Men vi funderar på Thilia om vi får en tjej.

• Beckiz86

Vackert namn, min gammelmormor hette Ottilie =)

• rosendal
    Wagram skrev 2008-05-09 20:25:02 följande:
    mlhh: Finns det nagon anledning till att du tycker stavningen Otilia ar bast? (bara nyfiken).
    Jag gillar inte att krångla till namn och ex. Othilia.. För mig stavas Otilia just Otilia inte Ottilia....
    Jag har ingen bra förklaring... =) För mig känns det bara bäst med Otilia!
  • HaJoMi

Jag tycker namnet känns och låter helt okej, men märker att jag tilltalas mer av stavningen med två T

• Wagram

mlhh: Jag har funderat pa om uttalet av Ottilia inte egentligen borde vara Ott-ilia snarare an Oo-tilia (som ar det jag vill ha), det var darfor jag fragade.

For stavningen med tva t talar daremot det faktum att Selma Lagerlof, som jag tycker om och som ger en koppling till Sverige, hade Ottilia (med den stavningen) som mellannamn. En dum anledning, kanske, men jag gillar tanken att koppla till henne.

• Wagram

Ingen som tycker att Ottilia (oavsett stavning) kanns for langt och krangligt? Skulle det snabbt kortas av till t ex Tilia av omgivningen?

• Zionezze

Min systerdotter heter Otilia, jättefint tycker jag! Kallas ibland för Tilia eller Tilis, men oftast blir det Otilia, inte alls långt eller krångligt tycker jag!

• Bebis Anna

älskar de namnet!!! gråter nästan för sambon inte gillar de alls
    :(

• Wagram

Bebis Anna: Oj, da vad trakigt att han inte gillar det! Vad blev det for namn istallet?

• Bruden1

Jag vill oxå att vår dotter skall heta Ottilia, jättefint namn!!! min farmor hette det i andra namn med
    Men stavning som ovan.

Min fundering är om det passar ihop med Evelina!?

(¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ. BF 26/5 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis Anna

Jag har en Amelia hemma och väntar nu andra barnet. Vi är inte alls överens om tjej namn än, får se vad de blir. Kanske kan skicka in papprena till skatte verket i smyg sen när bebisen kommit :)
    Jag vill även ha ett släkt namn dvs Hilma, men sambo gillar inte de heller, Sen är jag även sugen på Enya, men de gillar han inte heller. blir tokig på han snart, har verkligen helt olika smak på namn. Men han sa samma sak om Amelia, tyckte de var jätte konstigt namn, men jag fick honom o ändra sig den gången. Kanske ska tjata på honom så han vänjer sig vid något av mina namn förslag hehe. Han får höra mina namnförslag typ varje dag. :)

Wagram skrev 2008-05-14 02:17:56 följande:
    Bebis Anna: Oj, da vad trakigt att han inte gillar det! Vad blev det for namn istallet?
  • Wagram

Bruden1: Jag tycker att Evelina och Ottilia passar jattebra ihop!

Bebis Anna: Amelia hade vi faktiskt pa listan, men for nagra veckor sedan fick vara kompisar barn och bebisen fick heta Amelia, sa det gick bort. Tjata pa du, tycker jag!

• Bebis Anna

Så typiskt att de ska komma någon annan bebis som får ett namn som man tänkt ha till sin egna.
    Hoppas även ni kommer på nått namn som passar.

Wagram skrev 2008-05-14 16:36:57 följande:
    Bruden1: Jag tycker att Evelina och Ottilia passar jattebra ihop!Bebis Anna: Amelia hade vi faktiskt pa listan, men for nagra veckor sedan fick vara kompisar barn och bebisen fick heta Amelia, sa det gick bort. Tjata pa du, tycker jag!
  • MissFancy

Eller Otelia/Othelia. Det har en bekant i min sambos släkt hetat

• WimsA

Har en kompis vars flicka heter just Othilia, tycker det är ett riktigt fint och hållbart namn, hon kallas Ottan

Är man Stor och Stark måste man vara Snäll.
  • Emelianfian

Vi funderar oxå på det namnet till nästa... men stavningen vet ja inte men tycker nog Othilia är finast

♥ Nellie dec -07 ♥ bebis bf jan -09 ♥
Svar på tråden Ottilia?