• Wagram

Ottilia?

Vi funderar pa Ottilia om barnet som kommer i juni ar en flicka. Kraven pa namnet ar att det skall funka pa svenska, franska och engelska (eftersom vi bor i USA men talar de tva andra spraken hemma). Vad tror ni, skulle det funka? Jag tycker det ar fint, men kanske lite langt.

Vi funderar ocksa pa stavningen. Stavningen Ottilia verkar vanligast i Sverige, men Otilia vanligast i USA. Othilia finns ju ocksa, men det ser lite krystat ut i mina ogon och skulle kanske leda till tveksamheter om uttalet i USA.

Kommentarer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-09 20:24
    Kollade upp hur vanliga de olika satten att stava namnet ar i Sverige. Har ar resultatet:

[ Sökord: Ottilia | Kön: Kvinna ]
    Det finns 3268 kvinnor som har förnamnet Ottilia . Av dessa har 396 namnet Ottilia som tilltalsnamn/förstanamn.

[ Sökord: Otilia | Kön: Kvinna ]
    Det finns 275 kvinnor som har förnamnet Otilia . Av dessa har 75 namnet Otilia som tilltalsnamn/förstanamn.

Sökord: Othilia | Kön: Kvinna ]
    Det finns 238 kvinnor som har förnamnet Othilia . Av dessa har 112 namnet Othilia som tilltalsnamn/förstanamn.

• Svar på tråden Ottilia?
  • Wagram

mlhh: Finns det nagon anledning till att du tycker stavningen Otilia ar bast? (bara nyfiken).

• Wagram

mlhh: Jag har funderat pa om uttalet av Ottilia inte egentligen borde vara Ott-ilia snarare an Oo-tilia (som ar det jag vill ha), det var darfor jag fragade.

For stavningen med tva t talar daremot det faktum att Selma Lagerlof, som jag tycker om och som ger en koppling till Sverige, hade Ottilia (med den stavningen) som mellannamn. En dum anledning, kanske, men jag gillar tanken att koppla till henne.

• Wagram

Ingen som tycker att Ottilia (oavsett stavning) kanns for langt och krangligt? Skulle det snabbt kortas av till t ex Tilia av omgivningen?

• Wagram

Bebis Anna: Oj, da vad trakigt att han inte gillar det! Vad blev det for namn istallet?

• Wagram

Bruden1: Jag tycker att Evelina och Ottilia passar jattebra ihop!

Bebis Anna: Amelia hade vi faktiskt pa listan, men for nagra veckor sedan fick vara kompisar barn och bebisen fick heta Amelia, sa det gick bort. Tjata pa du, tycker jag!

Svar på tråden Ottilia?