• Jenny26

Sovande barn i bil

Jag undrar om någon vet om det finns något som håller barnets huvud uppe när dom sover i bilen? Jag har för mig att jag för många år sedan sett en "gummiband" liknande sak som man satte över pannan som då höll huvudet uppe när barnet sov i bilen.

Tacksam för svar

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Svar på tråden Sovande barn i bil
  • Cassanna

Nu finns det ställbara stolar istället

• Jenny26
    Cassanna skrev 2008-05-09 22:59:48 följande:
    Nu finns det ställbara stolar istället
    Vår är inte ställbar tror jag, vi köpte en ny Acta Graco Comfort för ca 6 månader sedan.
  • Mammis70
    Jenny26 skrev 2008-05-09 22:57:27 följande:
    Jag undrar om någon vet om det finns något som håller barnets huvud uppe när dom sover i bilen? Jag har för mig att jag för många år sedan sett en "gummiband" liknande sak som man satte över pannan som då höll huvudet uppe när barnet sov i bilen.Tacksam för svar
    Det finns ju nackkuddar för barn. Finns på biltema.
  • Teskedsmamman

Jag har en filt som jag knölar in mellan huvudet och bilstolen, nackkuddarna tycker jag är värdelösa

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Nathalie70

Hej.

Vi hade samma problem med att huvudet tippade framåt på sonen när han somnade i bilen. Vi har visserligen en ställbar stol, men den går inte att luta speciellt mycket av säkerhetsskäl.
    Vi köpte helt enkelt ett vanligt spännband (tror vi hittade ett i lagom storlek på cykelavdelningen på Coop)som jag har sytt en liten vadderad tunn "kudde" (ca 5x10 cm stor) med en "kanal" som vi trätt spännbandet igenom. Bandet träs sedan över stolen övre del och barnets panna, med kudden placerad över barnets panna för att det ska vara mjukt, och drar åt spännbandet lagom mycket så att huvudet får stöd. Detta har funkat bra för oss och sonen sover mycket bättre i bilen nu.

• ami

Tänk bara på att bandet måste gå av vid en ev krock. Sitter huvudet "fast" och kroppen slungas framåt.. =inte bra.

• Madge

Det finns uppblåsbara kuddar på Babyproffsen till barn. Istället för ha de runt nacken har man de under hakan, åt andra hållet liksom.
    Fast de är inte så bra...

• cicci85

För oss funkar det att ha en nackkudde, fast man lägger den inte bakom nacken, utan under hakan.

TS: kan ni inte luta stolen lite mer? Det är ju bra att ha stolen så upprätt som möjligt men man ser ju på lutningsindikatorn om den är tillräckligt upprätt....

• Mammis70
    cicci85 skrev 2008-05-10 13:08:47 följande:
    För oss funkar det att ha en nackkudde, fast man lägger den inte bakom nacken, utan under hakan.TS: kan ni inte luta stolen lite mer? Det är ju bra att ha stolen så upprätt som möjligt men man ser ju på lutningsindikatorn om den är tillräckligt upprätt....
    Tack för tipset.
  • Nathalie70

Hmm, vår lösning kanske inte är så trafiksäker..... Vi kanske borde plocka bort bandet och hitta någon annan lösning istället...

• Jenny26
    cicci85 skrev 2008-05-10 13:08:47 följande:
    TS: kan ni inte luta stolen lite mer? Det är ju bra att ha stolen så upprätt som möjligt men man ser ju på lutningsindikatorn om den är tillräckligt upprätt....
    Det har vi redan gjort, indikatorn på sidan visar att vi inte kan/får luta den mer. Men tack för tipset
  • Knövel

Kan tipsa om en jättebra nackkudde från litenochjunior.se

Den har bara ett band bakom nacken så huvudet lutar inte framåt som den gör med traditionella nackkuddar.

• Jenny26
    Knövel

Jag ska genast titta på den, tack för tipset
    Har du den förresten?
  • Knövel

Jenny26: Ja jag har en sån nackkudde, fungerar jättebra redan på min dotter som bara är 9-månader eftersom den är ställbar i nacken.

• Ceinwyn

Vi har en jättebra kudde, den ser ut som en nackkudde fast man har den framför barnets hals. Den sitter fast med kardborre på stolsbältena. Den är köpt hos en sömmerska här i Uppsala.

Svar på tråden Sovande barn i bil