• Estell

Någon som använt medlet Frontline Vet (spot on) mot fästingar på sin hund??? Undrar....

lite grann om detta medel. Hon på apoteket visste tyvärr inte så mkt om det... Har läst instruktionen noga, men känner mig ändå osäker. Har 2 hundar som väger 5 och 8 kg, köpte idag en förpackning Frontline vet spot on med 3 st pipetter ini. Vi har 3 katter med, antar att vi måste hålla isär djuren när vi behandlat? Känner mig väldigt osäker på medlet då det står att djuren kan bli dåliga av det! Vill veta hur ni andra gjort!! Jag har fått tagit bort minst 1 fästing varje dag på hundarna nu, så jag hoppas att det hjälper det här. Ni med flera hundar/katter, hade ni dem i olika rum på natten? OM de skulle råka få i sig medel från varandra, vad händer då????? Det står att det skall vara 1 pipett per djur, men de väger ju olika mkt??

Tacksam för svar, tänkte försöka mig på detta imorrn kväll!:)

• Svar på tråden Någon som använt medlet Frontline Vet (spot on) mot fästingar på sin hund??? Undrar....
  • Kaxxen

Tror inte du behöver ha dem åtskillda....eller det hade inte jag haft ialla fall. Satte frontline på katten häromdagen och hade hunden tillsammans med honom. Du kan väl se till att hundarna inte leker ihop bara det första dygnet? En pipett per katt var det men till hunden vet jag inte. Har bara använt halsbanden då jag tycker de är bäst till hunden. På katten plockar jag fortfarande fästingar trots att han fått frontline...

• m2rru

Det är nog ingen större fara med Frontline, men köper du Expot så skall du nog inte låta katterna gå nära. Har hört att det är inte bra för katter.

Antar att du köpt Frontline efter vikten, då räcker det med en pipett. Men du kommer inte helt bli av med fästingar, men det blir mindre. Vi har fästingar ibland på våra fast de har Frontline.

Collie är som potatischips, tar man en måste man ha flera
  • Minikatt

Frontline har inte funkat på vår hund och katt iallafall. Dom hade lika många fästingar ändå. Nu gör vi med Scalibor på hunden, det funkar bättre.

• Utlandssvensk

Frontline är det absolut vanligaste medlet där jag bor (jag bor utomlands) och jag har aldrig haft nâgon hund som mâtt dâligt av det under alla dessa âr som jag använt det.

Och om katterna inte har för vana att slicka hundens päls sâ finns det ingen fara.

• Plutten06

Använder på Frontline på katten, han har bara haft det en vecka, men jag tycker inte att det funkar.
    Använder däremot Scalibor på hunden och det funkar toppen!
    Nån som vet nåt bra som funkar på katten oxå?

Vår älskade lillprins Hugo!
  • Erla

Anledning till att ni inte tycker att Frontline fungerar ät att det inte har ngn avskräckande effekt på fästingarna. Medlet fungerar så att fästingarna biter sig fast och sedan dör. Då kan inte fästingarna sprida sjukdomarna. Exspot och Scalibor har även en avskräckande effekt som Frontline skanar. Katter som slickar i sig Frontline kan börja salivera krafitgt men det är ofarligt.

Svar på tråden Någon som använt medlet Frontline Vet (spot on) mot fästingar på sin hund??? Undrar....